×

اطلاعات "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1394/02/21 - 11:51
  • بازدید : 1461
  • تعداد بازدید : 34
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
به گزارش روابط عمومی معاونت آموزش

گام چهارم برنامه تحول سلامت، تحول در آموزش پزشکی است/ نظارت، مهمترین برنامه امسال وزارت بهداشت است

حضور دکتر پیوندی بهمراه دکتر صدوقی در اجلاس روسا و معاونان آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور . دکتر هاشمی

 

 حضور دکتر پیوندی بهمراه دکتر صدوقی در اجلاس روسا و معاونان آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور  .

دکتر هاشمی در این مراسم اظهار داشت:  گام چهارم برنامه تحول نظام سلامت، تحول در حوزه آموزش پزشکی است. بخشی از تحولات این حوزه در ستاد وزارتخانه که مغز متفکر سیستم است اتفاق می افتد و بخشی از آن را نیز دانشگاه های علوم پزشکی پیش خواهند برد.

وی با تاکید بر این که برنامه های آموزشی امسال بسیار جدی است و بیمارستانهای آموزشی باید در کشور سرآمد باشند، از روسای دانشگاه های علوم پزشکی خواست برنامه های جدید حوزه آموزش را جدی بگیرند.

 وزیر بهداشت با بیان این مطلب که عمده ترین کار در سال جاری نظارت است اظهار امیدواری کرد این نظارت با همکاری سازمان های نظارتی و دانشگاه های علوم پزشکی به خوبی انجام پذیرد.

دکتر هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به روسای دانشگاه های علوم پزشکی گفت: وقت گذاشتن در گروه های آموزشی در تبیین سیاست ها و برنامه های جدید وزارت بهداشت به خصوص چگونگی برنامه تحول نظام سلامت مهم است، زیرا بسیاری از همکاران ما اطلاعات ناقصی از برنامه ها دارند و تحت تاثیر شایعات قرار گرفته اند و مواضعشان برخاسته از دانسته هایی نیست که باید از طریق شما به آن ها منتقل شود.

وزیر بهداشت در سخنان خود تاکید کرد: موضوع سند آمایش سرزمینی را به عنوان یک فرصت تلقی کنید.

دکتر هاشمی با تاکید مجدد بر این که امسال برنامه های آموزشی بسیار جدی است، تاکید کرد  یکی از مهم ترین اولویت های امسال وزارت بهداشت، آموزش است و از معاونان آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی خواست به طور جدی در اجرای این برنامه ها وقت بگذارند.

وزیر بهداشت یادآور شد: باید از فرصت ایجاد شده برای اجرای برنامه های آموزشی و تغییرات جدی و جراحی هایی که باید در حوزه آموزش پزشکی صورت گیرد، استفاده کنیم و فرصت ها را از دست ندهیم.

گسترش آموزش های مجازی و ارتباط با دانشگاههای مطرح دنیا ضروری است

دکتر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در این اجلاس با بیان اینکه در حوزه برنامه ریزی های آموزشی باید به اسناد بالا دستی و برنامه های جامع توجه کنیم افزود: در سند چشم انداز 1404 در بحث آموزش باید به قدرت اول منطقه و مرجعیت علمی تبدیل شویم.

وی با بیان این مطلب که در سیاست های کلان نظام سلامت، حدود 30 درصد بحث ها مربوط به آموزش است تأکید کرد: اسناد بالادستی دیگر مانند نقشه جامع علمی کشور، نقشه علمی سلامت و اسناد شورایعالی انقلاب فرهنگی راهکارهایی پیش روی ما قرار می دهد تا به برنامه ریزی و اجرای طرح های آموزشی بپردازیم.

دکتر لاریجانی همچنین درباره تدوین سند آمایش سرزمینی گفت: تاکنون 12 بسته سیاستی و 68 راهبرد تدوین شده است که امکان ادغام در سیاست ها و راهبردها وجود دارد تا در نهایت به بسته اجرایی منجر شود.

وی تأکید کرد: نیروی انسانی متخصص و کارآفرین نیازهای عمده کشور را پاسخ می دهد و یکی از اصول مهم در توسعه و پیشرفتها، نیروی انسانی متخصص و متعهد است.

دکتر لاریجانی از توسعه عدالت علمی و تغییر در علوم پزشکی، پاسخگو بودن آموزش، میان رشته ای سازی، شبکه سازی در آموزش عالی، ارتقای سطح بیمارستان، تأسیس موسسه های دانش بنیان، نهادینه کردن اخلاق حرفه ای و اعتبار بخشی بیمارستان های دولتی در زمینه آموزشی را به عنوان مهمترین برنامه ها و اهداف این معاونت در سال 94 خبر داد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر گسترش فناوری های نوین در آموزش پزشکی افزود: باید بتوانیم در تمام نقاط کشور به ارائه خدمات از طریق فناوری ها بپردازیم اما باید توجه داشته باشیم که رابطه پزشک و بیمار دچار چالش نشود.

دکتر لاریجانی در ادامه گفت: آموزش پزشکی باید نیازها را پاسخ دهد و آمادگی های لازم را برای خدمات به سالمندان در آینده و برنامه  پزشک خانواده را کسب کنیم.

وی بار دیگر با اشاره به اهمیت سند آمایش سرزمینی خاطرنشان کرد: در زمینه عدالت آموزشی در مدل آمایش سرزمینی به دنبال این هستیم تا نیروی انسانی برای مناطق کشور در قالب برنامه های بومی را تأمین کنیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: باید بتوانیم آموزش های مجازی را گسترش دهیم و با دانشگاه های مطرح دنیا ارتباط بر قرار کنیم زیرا گسترش این نوع آموزش علاوه بر هزینه های اندک می تواند اعتماد اجتماعی را در بین مردم پیدا کند.

دکتر لاریجانی افزود: امیدواریم که تبادل و جذب دانشجوی خارجی بیش از پیش صورت گیرد در همین راستا در برنامه پنجم توسعه، پنج دانشگاه برای جذب دانشجوی خارجی مورد حمایت قرار گرفتند و این به آن معنی نیست که دیگر دانشگاه ها از تلاش در این زمینه خودداری کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: در زمینه های آموزشی دانشگاهها تلاش خود را برای ایجاد نوآوری داشته باشند ضمن اینکه در سال جاری در هر استان یک بیمارستان جامع برای زنان ایجاد می کنیم.

وی تصریح کرد: نقش آموزش در بیمارستان های دولتی معمولا کنار تخت بیمار است که باید توجه به بخش سرپایی را جدی تر کنیم همچنین از جنبه آموزشی و سرپایی در کلینیک های ویژه می توان استفاده کرد.

دکتر لاریجانی در بیان لزوم ارتقای سطح اعضای هیات علمی دانشگاه ها اظهار داشت: برای اعضای هیات علمی که بالغ بر 18 هزار نفر هستند و به ویژه اعضای جوان باید دوره های آموزشی جدید در رشته خود و حتی در دیگر تخصص ها و رشته ها در نظر بگیریم تا این افراد به یک شبکه درون دانشگاهی تبدیل شوند و بیش از این در خدمت طرح تحول نظام سلامت قرار گیرند.

وی در خاتمه اظهار داشت: برای تمرکز زدایی در آموزش عالی باید زیرساخت ها را فراهم کنیم، از زیر ساخت های آی تی در قالب سازمان های مجازی استفاده کنیم، تسهیلات را برای حضور بخش غیر دولتی در ارائه خدمات آموزش عالی سلامت فراهم کنیم و بر مبنای آمایش سرزمینی حرکت کنیم.

  • گروه خبری : اخبار معاونت,آرشيو اخبار آموزش
  • کد خبر : 19654
کلید واژه

نظرات

0 تعداد نظرات

نظر

متن استاتیک شماره 39 موجود نیست