×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1402/08/08 - 09:29
  • بازدید : 89
  • تعداد بازدیدکننده : 88
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه

دکتر زالی مطرح کرد: اعتبارسنجی؛ فرصتی بی‌بدیل برای تعالی کیفی ارایه خدمت در دانشگاه

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در جلسه‌ای که با حضور ارزیابان اعتباربخشی از کلان منطقه 2 وزارت بهداشت در آغاز دور دوم اعتباربخشی موسسه‌ای برگزار شد، اعتبارسنجی را فرصتی بی‌بدیل برای ارتقا و تعالی کیفی ارایه خدمات در دانشگاه دانست.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر علیرضا زالی در جلسه‌ دیدار با ارزیابان دور دوم اعتباربخشی موسسه‌ای دانشگاه که صبح امروز با حضور معاونان و مدیران دانشگاه‌های علوم پزشکی کلان منطقه 2 وزارت بهداشت  در تالار بهشتی برگزار شد، اعتبارسنجی را فرصتی بی‌بدیل برای ارتقا و تعالی کیفی ارایه خدمات در دانشگاه دانست و گفت: وزارت بهداشت پیشرو در امر تعالی کیفیت و تعهد سازمانی ارشد به حوزه اعتباربخشی است. هیچ ارگانی همچون وزارت بهداشت در مسیر ارزیابی اجرایی و آکادمیک خدمات گام برنداشته است.

به گفته رییس دانشگاه، نگاه به اعتباربخشی عمیق و آینده‌نگارانه خواهد بود و به نظر می‌رسد امروزه وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به حدی از استغنا رسیده‌اند که از مرز ملی عبور کرده و می‌توانند در مسیر استقرار نظام اعتباربخشی منطقه‌ای گام بردارند.

وی از ایجاد فرصت ارزیابی درونی دانشگاه‌ها پیش از ارزیابی میدانی بیرونی خبر داد و افزود: ارزیابی درونی نقشه‌راهی برای اعتبارسنجی بیرونی ترسیم می‌کند. از طرفی مطابقت سنجش درونی و بیرونی، میزان توفیقات مجموعه خدماتی را نشان می‌دهد و برونداد آن، کیفیت است، زیرا مسیر تعالی با ارایه راهکار توسط ارزیابان موسسه‌ای هموارتر خواهد شد.

به گفته دکتر زالی، مسئولیت هر ارزیاب برای بررسی حوزه‌ای مشخص، اعتبارسنجی دقیق‌تری را به همراه دارد.

رییس دانشگاه ادامه داد: فرآیند چرخشی ارزیابی میزان عدالت، شفافیت و دقت مقایسه‌ در مجموعه را بالا می‌برد. به طور کلی در فضای چهره به چهره میدانی، ارتباطات موثرتر شکل می‌گیرد.

دکتر زالی با اشاره نقش پررنگ استانداردهای علمی در تعریف ترمینولوژیک اعتباربخشی، گفت: استانداردها به عنوان هسته اعتباربخشی شناخته می‌شوند و نظام اعتباربخشی جز شاخه‌های عینی کمی سازی و قابل حصول ممیزی محسوب می‌شود.

وی در ادامه به معرفی ابعاد خدمت رسانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در دهه هفتم فعالیت آن، پرداخت و افزود: دانشکده پزشکی شهید بهشتی، بعد از دانشکده پزشکی تهران، دومین دانشکده پزشکی در کشور بود که تاسیس شد. این دانشگاه دارای 12 دانشکده است که متاخرترین آن‌ها دانشکده فناوری‌های نوین محسوب می‌شود. دانشکده‌های مدیریت خدمات سلامت و علوم روانشناسی سلامت نیز در آستانه راه اندازی است.

دکتر زالی از حضور بالغ بر هزار و 498 عضو هیئت علمی در دانشگاه خبر داد و اظهار کرد: متوسط سنی اعضای هیئت علمی 51 سال است و 42 درصد آن‌ها استاد تمام و دانشیار هستند. همچنین 52 درصد اعضا، عضو هیئت علمی بالینی و باقی عضو هیئت علمی علوم پایه هستند. از طرفی شش درصد اعضای هیئت علمی، پژوهشی و سایر آن‌ها در عرصه آموزش فعالیت دارند. دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشکی تهران بالاترین میزان بستر آموزشی فلوشیپ، فوق تخصص و رزیدنتی را در اختیار دارند.

وی از فعالیت 86 مرکز تحقیقاتی در دانشگاه خبر داد و گفت: بالغ بر هفت پژوهشکده از جمله پژوهشکده گوارش و کبد، سل و بیماری‌های ریوی، چشم و غدد درون ریز علاوه بر اقدامات آکادمیک، خدمات اجتماعی نیز ارایه می‌دهند. ایجاد پژوهشکده اورولوژی و بیماری‌های کلیوی نیز در شورای دانشگاه به تصویب رسیده است.

دکتر زالی از همکاری بین‌المللی شش مرکز به عنوان مرکز همکار سازمان بهداشت جهانی خبر داد و گفت: همکاری در حوزه سل، دیابت، غدد، بیماری‌های چشمی، تغذیه و آموزشی پزشکی با سازمان بهداشت جهانی دستاوردی ملی و بین‌المللی محسوب می‌شود.

رییس دانشگاه با اشاره به فعالیت بیش از 200 شرکت دانش بنیان و تجاری‌سازی بالغ بر 250 محصول، تصریح کرد: شرکت‌ها در حال استقرار در پارک علم و فناوری دانشگاه هستند و این پارک در آینده نزدیک با حضور وزیر بهداشت افتتاح خواهد شد.

وی از کاهش اعضای هیئت علمی خاموش از 350 عضو به 56 نفر خبر داد و گفت: اغلب این اعضا در حال بازنشستگی یا پایان دوره خدمت هستند؛ همچنین تعداد مقالات به ازای هر عضو هیئت علمی از 2.1 به تعداد 3.6 افزایش یافته است.

دکتر زالی از قرارگیری دانشگاه در باشگاه انتشار سالانه پنج هزار مقاله در کشور خبر داد و گفت: سال گذشته پنج هزار و 140 مقاله در دانشگاه منتشر شد که 25 درصد آن‌ها، Q1 هستند و 20 درصد آن‌ها با همکاری بین‌المللی نوشته شده‌اند. همچنین 32 مجله در دانشگاه به زبان انگلیسی منتشر می‌شود.

وی در ادامه از فعالیت 21 بیمارستان و چهار هزار و 900 تخت بیمارستانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خبر داد و گفت: ضریب اشغال تخت 76.2 گزارش می‌شود که نسبت به سنوات گذشته با رشد همراه بوده است. یک میلیون و 300 هزار مراجعه اورژانس، یک میلیون و 400 هزار مراجعه درمانگاهی و 150 هزار جراحی در سال، از دستاوردهای دانشگاه در حوزه درمان محسوب می‌شود.

رییس دانشگاه همچنین از ورود 2 بیمارستان غدیر در مجتمع بیمارستانی شهدای تجریش با 820 تخت و بیمارستان انصار الغدیر بومهن با 160 تخت به مدار ارایه خدمات درمانی خبر داد و گفت: توسعه بخش‌های درمانی در شهرستان دماوند، ورامین و پیشوا نیز به زودی محقق می‌شود.

دکتر زالی با اشاره به تحت پوشش داشتن بالغ بر پنج میلیون و 900 هزار نفر به منظور ارایه خدمات بهداشتی، دانشگاه را دارای بیشترین جمعیت تحت پوشش در سراسر کشور دانست و گفت: بالغ بر یک میلیون و 450 هزار اتباع در این جمعیت وجود دارند که این آمار در زمان واکسیناسیون کرونا استخراج شده است. به منظور درک بهتر وسعت خدمت رسانی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بهتر است در نظر داشت جمعیت منطقه 4 شهرداری به عنوان بخشی از جامعه تحت پوشش، یک میلیون و 100 هزار نفر گزارش می‌شود.

وی در پایان علی‌رغم تمام فراز و نشیب‌ها، ابراز امیدواری کرد دانشگاه بتواند میزبانی شایسته برای ارزیابان این دوره از اعتباربخشی موسسه‌ای باشد و همکاری با سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور توسعه یابد.

اهمیت اعتباربخشی در ارتقای کیفیت ارایه خدمات دکتر محمد فرحبخش مشاور رییس دانشگاه در برنامه راهبردی در این جلسه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را یکی از مهمترین مجموعه‌های ارایه خدمات بهداشتی و درمانی و مراکز ارجاع در سراسر کشور دانست و گفت: امیدواریم نتیجه این دوره اعتباربخشی موسسه‌ای بیش از پیش در ارتقای کیفیت ارایه خدمات موثر باشد.

وی با اشاره به اینکه اهمیت سلامت بر هیچ فردی پوشیده نیست، عنوان کرد: سلامت به عنوان مهمترین دارایی انسان، همواره مورد توجه بوده است، همچنین جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی سلامت یکی از مهمترین اهرم‌های ارایه خدمت و جلب رضایت مردم محسوب می‌شود.

دکتر فرحبخش با بیان اینکه آغاز بررسی مقوله کیفیت ارایه خدمات و ارتقای سطح آن منجر به تعطیلی برخی مراکز در آمریکا شد، تصریح کرد: از آن به بعد در کشورهای توسعه یافته، اعتباربخشی به عنوان ابزاری برای سنجش کیفیت ارایه خدمات و ارتقای مستمر آن در نظر گرفته شد.

به گفته وی، اعتباربخشی جعبه ابزار مدیریتی برای مدیران و مسئولان و حضور ارزیابان در مراکز، فرصتی برای بهبود و تعالی نظام سلامت است.

انتهای پیام/

کد خبرنگار: 7702 ی.ق

  • گروه خبری : اخبار معاونت
  • گروه خبری : 133887
کلمات کلیدی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

متن استاتیک شماره 39 موجود نیست