۶۴ مدیر گروه آموزشی تعیین شدند/دکتر ضیایی: هماهنگی با سیاست های کلان آموزشی و استقرار حاکمیت آکادمیک از مهمترین اولویتهای انتخاب مدیران جدید است
دکتر ضیایی: هماهنگی با سیاست های کلان آموزشی و استقرار حاکمیت آکادمیک از مهمترین اولویتهای انتخاب مدیران جدید است
بر اساس دستورالعمل شورای عالی انقلاب فرهنگی در انتخاب مدیران گروه های آموزشی و پیشنهاد اعضای این گروه ها، ۶۴مدیر گروه جدید پس از طی فرآیندهای لازم تعیین شدند.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه زمان مدیریت دوساله بیش از ۷۰ نفر از مدیران گروههای آموزشی دانشگاه تا ابتدای مهرماه به پایان رسیده بود، گفت: با بررسی های انجام شده در چهار دانشکده پزشکی، دندانپزشکی (تعدادی از رشته ها)، پیراپزشکی و داروسازی که دوره مدیریت مدیران گروه های آنها به پایان رسیده بود و با توجه به این موضوع، مدیران جدید گروهها تعیین شدند.
وی ادامه داد: طبق آیین نامه انتصاب مدیران گروه در شورای عالی فرهنگی و بر اساس سیاست های آموزشی دانشگاه، شیوه نامه ای در هیات رئیسه برای تعیین مدیران جدید گروه های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تدوین شد.
دکتر ضیایی تصریح کرد: بر اساس شیوه نامه جدید، کسانی که دو دوره به طور متوالی مدیر بودند، نمیتوانند در دوره سوم شرکت کنند و این سنت خوب فرصتی است تا همه افراد با صلاحیت بتوانند در این مسولیتهای اجرایی به دانشگاه کمک کنند.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن اشاره به تغییرات صورت گرفته در برخی گروههای دانشگاهی، گفت: این شیوه نامه در سه سطح عمل میکند به این صورت که افرادی که خود را شایسته این کار میدانند میتوانند برای مدیریت گروه داوطلب شوند.
به گفته دکتر ضیایی در هر دانشکده مجموعه ای متشکل از هیات رییسه و دو نفر از اساتید پیشکسوت دانشکده و یک نفر نماینده معاونت آموزشی شرایط متقاضیان را متناسب با شیوه نامه بررسی کرده و در مرحله بعدی هیاتی در معاونت آموزشی با حضور استادان پیشکسوت افراد حائز شرایط را به رئیس دانشگاه معرفی می کنند.
به گفته معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در نهایت حکم انتصاب افراد با توجه برنامه های ارائه شده، مصاحبه ها و میزان هماهنگی با برنامه های دانشگاه از سوی رئیس دانشگاه صادر می شود.
وی با اشاره به اینکه در این روند تمام سعی مجموعه بر آن بود تا شایسته ترین افراد انتخاب شوند، گفت: هماهنگی آنها با سیاست های کلان آموزشی دانشگاه و استقرار حاکمیت آکادمیک از مهمترین عواملی بود که در این انتخاب دخیل بود.
دکتر ضیایی با اشاره به ملاک های انتخاب مدیران جدید گروه های آموزشی دانشکده ها گفت: مدیران گروهها علاوه بر مقبولیت در گروه باید برنامه ای داشته باشند که بر اساس آن ارزیابی شوند. بر این اساس به هر میزان که این برنامه ها مورد ارزیابی آن گروه اموزشی قرار گیرد و در راستای تامین سیاست های کلان آموزشی دانشگاه انجام شده باشد، افراد میتوانند در دوره های بعدی نیز مورد توجه قرار گیرند و انتخاب شوند.
وی روند انتخاب مدیران گروه های آموزشی در سایر دانشگاهها را نیز مطابق با حاکمیت ایین نامه شورای عالی انقلاب فرهنگی برشمرد.
به گفته دکتر ضیایی در هر مجموعه ای اختیارات باید متناسب با مسولیت ها باشد و این مسئله در حوزه مدیران گروهها نیز اتفاق خواهد افتاد. انتظار بر این است مدیران آموزشی گروه ها را به سمت برنامه های دانشگاه سوق دهند و به نتایج ملموسی دست پیدا کنند، طبیعی است که در این مسیر باید اختیارات لازم را هم داشته باشند.
وی در پایان با اشاره به برنامه مهم دانشگاه در جهت رسیدن به جایگاه دانشگاه های نسل سوم و چهارم، یادآور شد: مدیریت در محیط های آموزشی از جنس هدایت است نه رئیس و مرئوس، همچنین مدیریت در گروه های آموزشی با دستورالعمل و بخشنامه نیست و هیات علمی باید با منطق علمی و همگام در پیشبرد اهداف دانشگاه باشد تا بتوان دانشگاه را به سمت جلو پیش برد.