×

اطلاعات "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1395/02/06 - 12:35
  • بازدید : 1231
  • تعداد بازدید : 81
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
به گزارش مسئول روابط عمومی معاونت آموزش

مصاحبه با آقای دکتر یزدانبخش به مناسبت هفته معلم و برگزاری جشنواره آموزشی دانشگاه

دکتر احمدرضا یزدانبخش معاون آموزشی دانشکده بهداشت ضمن تبیین دیدگاه خود در خصوص بسته های تحول و نوآوری در آموزش پزشکی ارائه شده از سوی وزارت بهداشت گفت: بطور کلی واژه آموزش یعنی نوآوری و تحول، یعنی تحول و پیشرفت در یک اجتماع که با آموزش همراه با تعهد ایجاد می شود. تحول در

 

در آستانه هفته معلم و برگزاری جشنواره آموزشی دانشگاه، فرصتی پیش آمد تا بصورت اجمالی ضمن بررسی عملکرد و دستاوردهای آموزشی دانشکده های تابعه به تبیین برنامه های آتی آموزشی دانشکده ها از زبان معاونان آموزشی آنها بپردازیم. در اینجا نظرات معاون آموزشی دانشکده بهداشت را می خوانیم . 

 دکتر احمدرضا یزدانبخش معاون آموزشی دانشکده بهداشت ضمن تبیین دیدگاه خود در خصوص بسته های تحول و نوآوری در آموزش پزشکی ارائه شده از سوی وزارت بهداشت گفت: بطور کلی واژه آموزش یعنی نوآوری و تحول، یعنی تحول و پیشرفت در یک اجتماع که با آموزش همراه با تعهد ایجاد می شود. تحول در نظام آموزش پزشکی که به عنوان گام چهارم طرح تحول نظام سلامت مطرح شده است، در راستای تربیت متخصصان رشته های مختلف علوم پزشکی است که بتواند بر اساس سند چشم انداز ایران 2014، نیازهای مهم کشور در عرصه سلامت را پاسخگو باشند. در بسته های ارائه شده موارد مهم و اساسی در حوزه آموزش علوم پزشکی لحاظ شده است که در صورت تحقق بسته های یازده گانه که با لحاظ کردن جنبه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی تاثیرگذار تدوین شده است، می توانیم شاهد تحقق اهداف مشخص شده در بسته های تحول باشیم.

به نظر دکتر یزدانبخش آموزش پزشکی جامعه نگر و عدالت محور، حرکت به سمت دانشگاههای نسل سوم  و ارتقای اخلاق حرفه ای از مهمترین بسته های در نظر گرفته شده در این طرح می باشد. اجرای برنامه تحول در آموزش نیازمند برنامه ریزی دقیق و حمایت های همه جانبه است.

وی ضمن تبریک کسب رتبه اول طرح راد به همه دانشگاهیان علوم پزشکی شهیدبهشتی به ویژه اساتید تلاشگر حوزه آموزش اظهار داشت: هدف از رتبه بندی دانشگاهها؛ ارتقای کیفیت آموزش، ایجاد یک رقابت مناسب و شناسایی نقاط ضعف و قوت دانشگاههاست. دانشگاه با تلاش و کوشش در حوزه آموزش موفق به کسب رتبه نخست در کل کشور شد که بدون شک این توفیق نتیجه برنامه ریزی های منسجم و مناسب، ارتقای کیفیت آموزش، حرکت دانشگاه به سمت تحصیلات تکمیلی و تربیت مدرس، ارتقای فرایندهای مختلف آموزشی و تلاش اساتید و دانشجویان دانشگاه در حوزه های مختلف آموزشی، پژوهشی و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی می باشد.  

دکتر یزدانبخش با تاکید بر این که حفظ این جایگاه مهم و دشوار است خاطرنشان کرد: برای این منظور ابتدا باید ارزیابی دقیق بر روی نتایج ارزشابی داشت و وضیعت و رتبه دانشگاه در حیطه های مرتبط بر اساس شاخص های مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد تا نقاط ضعف و قوت آموزشی دانشگاه مشخص شود و برای ارتقای نقاط قوت و جبران نقاط ضعف برنامه ریزی کرد.

وی افزود: اگر در بعضی از شاخص های حیطه حاکمیتی رتبه کمتری را کسب کرده ایم، باید دلایل آن بررسی شده و با برنامه ریزی مناسب برای جبران آن اقدام کنیم. از جمله عوامل مهم در حفظ این رتبه علاوه بر مشارکت و همکاری تمام دانشکده ها و مراکز و مستند سازی فعالیت های آموزشی می توان به شناسایی شاخص هایی اشاره کرد که امکان دارد امتیاز مناسبی نصیب دانشگاه نکند و با ارتقای شاخص های دیگر باید جبران شود. بطور مثال در رتبه بندی فعلی دانشگاه امتیاز بالایی به واسطه راه اندازی رشته های تحصیلات تکمیلی کسب کرده درصورتی که در رتبه بندی آتی ممکن است امتیاز قبلی را در این شاخص نداشته باشیم. بنابراین برنامه ریزی بر روی شاخص هایی که امکان ارتقای آنها وجود دارد امری ضروری است.

معاون آموزش دانشکده بهداشت با توجه به قدمت جشنواره آموزشی در دانشگاه و بازنگری سالانه آن در شورای آموزشی برای برگزاری بهتر جشنواره پیشنهاد داد: بهتر است تعیین شاخص های مناسب و قابل کمی سازی برای تعیین فرایندها، اساتید، دانشجویان برتر و گروههای آموزشی برتر و ابلاغ به دانشکده ها و مراکز حداقل چند ماه قبل از برگزاری جشنواره صورت پذیرد تا فرصت مناسبی برای مستندسازی و برنامه ریزی در این زمینه وجود داشته باشد. در حال حاضر با توجه به زمان برگزاری جشنواره فرصت مناسب در این رابطه وجود ندارد. مشارکت و حضور بیشتر دانشجویان در برگزاری جشنواره و تکریم اساتید نیز از نکات دیگری است که باید بر آن تاکید کرد.

وی با اشاره به مهمترین افتخارات و دستاوردهای آموزشی دانشکده بهداشت در یکسال گذشته گفت: دانشکده بهداشت در حال حاضر با حدود 850 دانشجو در مقاطع کارشناسی ( بهداشت عمومی، مهندسی بهداشت محیط و مهندسی بهداشت حرفه ای)، کارشناسی ارشد( اپیدمیولوژی، آموزش بهداشت، بهداشت محیط، بهداشت حرفه ای، مدیریت خدمات بهداشتی، سلامت سالمندی)  و دکتری ( اپیدمیولوزی، بهداشت محیط، بهداشت حرفه ای و آموزش بهداشت) و همچنین دوره هایMPH  به عنوان یکی از دانشکده های دانشگاه در طی سال های گذشته به سمت تحصیلات تکمیلی و ارتقای آموزش حرکت کرده است. بطوری که تمام دوره های کارشناسی ارشد و دکتری این دانشکده در 10 سال اخیر راه اندازی شده است.

همچنین در سال گذشته مستندات راه اندازی سه رشته در مقطع کارشناسی ارشد( اقتصاد بهداشت، کار آفرینی در نظام سلامت، بهره برداری و نگهداری از تاسیسات بهداشتی شهری) به دانشگاه ارسال شد که پس از تصویب در شورای آموزش دانشگاه به وزارت بهداشت ارسال شده است.

در سال گذشته 250 دانشجو در مقاطع مختلف از این دانشکده فارغ التحصیل شده و تعداد زیادی از دانشجویان دانشکده نیز در آزمون های ورودی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری پذیرفته شدند. بکارگیری تعدادی اعضای هیات علمی جدید، ارتقای مرتبه علمی چندتن از اساتید به مرتبه دانشیاری و استادی، ارتقای بعضی از فرایند های آموزشی بخصوص در رابطه با دانشجویان تحصیلات تکمیلی از دیگر دستاوردهای دانشکده بود. همچنین دانشکده پذیرای چندین هیات ممتحنه رشته های مختلف شامل اپیدمیولوژی، آموزش بهداشت و مدیریت خدمات بهداشتی برای ارزیابی های دوره ای بوده است.

دکتر یزدانبخش با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای ارتقای کیفی آموزش و اجرای طرح تحول و نوآوری آموزش علوم پزشکی در این دانشکده گفت: اجرا و پایش برنامه های مرتبط با آموزش های مستمر در دانشکده، برگزاری منظم جلسات شورای آموزشی و شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده و تصمیم گیری های آموزشی جزو اقدامات اصلی دانشکده بوده است.

ارتقا و به روز کردن فرایندهای آموزشی به خصوص در رابطه با تحصیلات تکمیلی و رفع نیازهای سخت افزاری و نرم افزاری آموزشی، تجهیز و بازسازی کلاسهای درس از دیگر اقدامات بوده است. ارسال کتاب بسته های تحول و نوآوری آموزش پزشکی در نظام سلامت به گروههای آموزشی، بررسی و برنامه ریزی در جلسات گروههای آموزشی و شورای آموزشی دانشکده به منظور اجرای برنامه ها، و بررسی شاخص های مندرج در کتاب رتبه بندی آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی در جلسات شورای آموزش دانشکده نیز از سایر اقدامات دانشکده به شمار می رود.

معاون آموزشی دانشکده بهداشت درخصوص سیاست ها و برنامه استراتژیک دانشکده در راستای تعالی و ارتقای آموزش در سال جاری اظهار داشت: بطور کلی همگام کردن فعالیت ها براساس اهداف طرح تحول و نوآوری آموزش، بسته های ابلاغی و طرح رتبه بندی آموزشی جزو اولویت فعالیت های آموزشی دانشکده خواهد بود. در راستای اجرای برنامه های ارتقای کیفیت آموزش، توانمندسازی اساتید از طریق برگزاری و تسهیل شرکت آنان در کارگاههای آموزشی مرتبط و پیگیری ملزومات سخت افزاری و نرم افزاری در این زمینه از سایر اولویت ها خواهد بود.

وی در ادامه گفت: یکی از فعالیت هایی که در طرح نوآوری و تحول بمنظور حرکت به سوی دانشگاههای نسل سوم می تواند دارای اهمیت باشد، بین المللی سازی و جذب دانشجوی خارجی است. ولی بطور کلی چالش ها و موانعی در زمینه بین المللی سازی وجود دارد که اگر این موانع برطرف شود شاید دانشگاههای کشور از جمله دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بتوانند موقعیت مناسبی در این زمینه کسب کنند. در حال حاضر علاوه بر ضعف ارتباطات بین المللی، عدم ارتباط مناسب اعضای هیات علمی با دانشگاهها و مراکز علمی جهان، عدم تامین اعتبارات کافی و تسهیلات لازم، عدم برنامه ریزی و سیاست های مناسب در این زمینه باعث عدم موفقیت در این خصوص شده است. به هر حال در صورت اصلاح سیاست های کلان در این زمینه،  تدوین برنامه های مناسب، حمایت های ویژه در این زمینه با توجه به ایجاد معاونت بین الملل در دانشگاه می توان امیدوار بود در سال های آتی وضعیت و شرایط مناسبی حاصل شود.

دکتر یزدانبخش خاطرنشان کرد: در این راستا اعلام آمادگی دانشکده به معاونت بین الملل برای پذیرش دانشجو در بعضی از رشته ها و برگزاری دوره های کوتاه مدت، معرفی رابط بین الملل دانشکده به دانشگاه و همچنین مشارکت در ایجاد و به روز رسانی وب سایت دانشکده در پرتال انگلیسی دانشگاه از اقدامات در این زمینه بوده است.

  • گروه خبری : اخبار معاونت,آرشيو اخبار معاونت
  • کد خبر : 30926
کلید واژه

نظرات

0 تعداد نظرات

نظر

متن استاتیک شماره 39 موجود نیست