ترویج تعصب حرفه ای مهمترین راهبرد در گروه هاي آموزشي است / ضرورت تدوین برنامه راهبردی گروه های آموزشی تا پایان سال
دکتر علیرضا زالی رییس دانشگاه تدوین برنامه راهبردی گروه های آموزشی تا پایان سال را ضروری برشمرد و اظهار داشت: این برنامه راهبردی می تواند به عنوان یک سند تحول در گروه باقی مانده و عملیاتی شود.
دکتر علیرضا زالی رییس دانشگاه تدوین برنامه راهبردی گروه های آموزشی تا پایان سال را ضروری برشمرد و اظهار داشت: این برنامه راهبردی می تواند به عنوان یک سند تحول در گروه باقی مانده و عملیاتی شود.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، نخستین نشست مدیران گروه های آموزشی بالینی با دکتر زالی رییس دانشگاه صبح چهارشنبه دوم بهمن ۹۸در تالار شهیدبهشتی برگزار شد.
ترویج تعصب حرفه ای مهمترین راهبردی است که باید در گروه ها ترویج شود
دکتر علیرضا زالی در این نشست با بیان این مطلب که دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی بزرگترین ارایه دهنده تولیدات خدمات بهداشتی و درمانی در کشور است تاکید کرد: باید این دانشگاه را به یک نقطه ممتاز برسانیم. علیرغم تمامی محدودیت ها در راستای ارتقای خدمات رسانی و بهبود کیفیت خدمات ارایه شده تلاش خواهیم کرد.
رییس دانشگاه مهمترین راهبردی که باید در گروه ها ترویج شود را ترویج تعصب حرفه ای عنوان کرد.
برنامه راهبردی گروه های آموزشی سند تحولی ماندگار است
وی مدیران گروه های بالینی را صاحبان اصلی فرایندهای آموزشی برشمرد که دیدگاهشان بر ارتقای عمومی دانشگاه تمرکز دارد و در راستای ارتقا و تعالی دانشگاه گام برمی دارند.
دکتر زالی بر ضرورت تدوین برنامه راهبردی گروه های آموزشی تاکید کرد و افزود: این برنامه راهبردی می تواند به عنوان یک سند تحول در گروه باقی مانده و عملیاتی شود.
به گفته وی این برنامه راهبردی باید کاربردی و با رویکرد آینده نگرانه به ابعاد مختلف فعالیت های گروه طراحی شده و تا پایان اسفندماه به دانشگاه ارسال شود. مدیران گروه های بالینی در تدوین برنامه مذکور باید به فعالیت های جاری، پیشنهادی و دستاوردهای گروه در حوزه های مختلف اشاره داشته باشند.
تاکید ریاست دانشگاه بر معرفی دستاوردهای ملی گروه های آموزشی
دکتر زالی با اشاره به این مطلب که برخی از دستاوردها و فعالیت های گروه های آموزشی دانشگاه در سطح ملی انجام شده است از مدیران گروه ها خواست در برنامه راهبردی آنها را لحاظ کنند تا به نحو مطلوبی مستندسازی، رسانه ای و اطلاع رسانی شود.
رییس دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود از مدیران گروه ها خواست نگاه و التفات ویژه به دستیاران داشته باشند و توصیه کرد در آموزش های بالینی دستیاران و انترنها حتما با با حضور اعضای هیات علمی انجام شود.
وی با اشاره به محدودیت های بودجه ای و اعتباری دانشگاه از تخصیص اعتباری معادل یک میلیارد تومان برای بازسازی پاویون های دستیاران و انترنها خبر داد.
رییس دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود حضور اعضای هیات علمی و اساتید دانشگاه در انجمن های علمی،هیات های ممتحنه بورد، جایگاه ها و پست های ملی و کشوری مایه افتخار دانشگاه دانست و بر گسترش همکاری علمی انجمن ها و دانشگاه تاکید کرد.
استفاده حداکثری از اساتید برجسته، جذب نیروهای توانمند و نخبه، آسیب شسناسی وضعیت دانشگاه در حوزه پژوهش و فناوری، واگذاری بخش های آموزشی با تایید کمیته واگذاری و بدون آسیب به سهم آموزش، راه اندازی دانشکده آموزش مجازی و کالج بین المللی دانشگاه، تصویب راه اندازی مرکز رشد تجهیزات پزشکی، پژوهشکده چشم و علوم بینایی، پژوهشکده علوم اعصاب و پارک علم و فناوری از دیگر موارد مطرح شده توسط ریاست دانشگاه در این نشست بود.
میزان قبولی دستیاران دانشگاه در آزمون دانشنامه تخصصی از میانگین کشوری بالاتر بود
در ابتدای این نشست دکتر محمد مهدی صدوقی معاون آموزشی دانشگاه با اشاره به ارتقای نتایج آزمون دانشنامه تخصصی دانشگاه در سال جاری از تلاش های مدیران گروه های بالینی در این راستا تقدیر کرد.
وی با اشاره به میانگین کشوری میزان قبولی در آزمون دانشنامه تخصصی خاطرنشان کرد: دانشگاه در این آزمون با کسب ۶۰درصد میزان قبولی به نتایج خوب و بالاتر از میانگین کشوری دست یافته است که نسبت به سال های گذشته رشد داشته و این دستاورد مرهون تلاشها ، همکاری و مداخلات شما عزیزان است.
دکتر صدوقی همچنین از پذیرش تمامی دستیارانی که رتبه های ۵درصد را کسب کردند در دانشگاه خبر داد و اظهار امیدواری کرد این همکاری همچنان تداوم یابد.
وی در ادامه به برخی از مسایل معیشتی و حرفه ای دستیاران بالینی اشاره کرد و به بیان توضیحاتی درخصوص دستورالعمل های مربوط به سقف ساعت کاری و شیفت های رزیدنت ها پرداخت و درخصوص مسایل معیشتی دستیاران، وضعیت پاویونها و حقوق آنها مطالبی را بیان کرد.
برگزاری کارگاه های فشرده توانمندسازی اعضای هیات علمی
دکتر زرقی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه نیز به برگزاری کارگاه توانمندسازی اعضای هیات علمی اشاره کرد که در گام اول بصورت حضوری و در گام بعدی به صورت مجازی برگزار خواهد شد و مدیران گروه علاقمند می توانند در آن شرکت کنند.
گروه های بالینی در صف مقدم ارایه خدمات درمانی به بیماران فعالیت دارند
دکتر میرهاشمی معاون درمان نیز با اشاره به این که گروه های آموزشی بالینی در صف مقدم ارایه خدمات درمانی به بیماران فعالیت دارند از زحمات و تلاشهای ارزنده گروه های زنان، بیهوشی، داخلی، طب اورژانس، جراحی ، جراحی قلب و چشم پزشکی در حوزه آموزش، پژوهش و درمان تقدیر کرد.
وی از مدیران گروه های بالینی خواست در اجرای آیین نامه ها و گایدلاین های ابلاغی از سوی وزارت بهداشت در بیمارستان ها مشارکت فعال داشته باشند تا از بروز کسورات بیمه ای پیشگیری شود.
ضرورت مستندسازی فعالیت ها در رتبه بندی های بین المللی
دکتر شریف کاشانی معاون بین الملل نیز یکی از دغدغه های دانشگاه را رتبه بندی بین المللی برشمرد و با اشاره به این که بسیاری از اقدامات و فعالیت های صورت گرفته در دانشگاه مستندسازی نمی شود، از مدیران گروه ها خواست در راستای مستندسازی اقدامات مشارکت فعال داشته باشند تا در رتبه بندی های آتی شاهد توفیقات بیشتری باشیم.
وی در ادامه به همکاری اتاق ایران و فرانسه و برگزاری دوره های آموزشی در فرانسه برای اساتید دانشگاه اشاره کرد و از حاضران خواست ضمن معرفی مراکز، ایده های خود را برای گسترش همکاری ها و تعاملات علمی ارایه دهند.
راه اندازی کالج بین الملل دانشگاه ، طراحی ساختار فیزیکی و اداری و چارت سازمانی کالج، گسترش همکاری های علمی با سایر کشورها، اجرای دوره های آموزشی کوتاه مدت و دراز مدت برای اساتید خارجی، دعوت اساتید برای همکاری با کالج بین المللی و برگزاری دوره های آموزشی از دیگر موارد مطرح شده توسط دکتر شریف کاشانی بود.
تخصیص اعتبار برای بهسازی پاویون ها
دکتر خدادوست نیز حضور اساتید را مایه ثبات و ماهیت وجودی دانشگاه برشمرد و گفت: رویکرد ما پشتیبانی و حمایت از فعالیتهای دانشگاه است تا علیرغم محدودیت های منابع و اعتبارات بتوانیم در جهت ارتقای شرایط آموزشی، بهداشتی، درمانی و پژوهشی دانشگاه گام برداریم.
وی در ادامه به برخی از اقدامات انجام شده توسط این معاونت نظیر بررسی وضعیت پاویون های انترن ها و دستیاران، تخصیص اعتبار برای بهسازی پاویون ها، انجام هماهنگی برای انعقاد بیمه مسوولیت حرفه ای دستیاران به ویژه دستیاران پرخطر و افزایش حقوق دستیاران اشاره کرد.
ضرورت همکاری مدیران گروه ها با منتورها و پرسپتورهای ارشد
دکتر طبیبی رییس دانشکده پزشکی نیز با تاکید بر توجه ویژه اساتید به آموزش، خواستار همکاری بیشتر مدیران گروه های آموزشی با منتورها و پرسپتورهای ارشد شد که نقش هدایت کننده آموزشی فراگیران را ایفا می کنند.
وی با اشاره به تدوین نقشه جذب سه ساله گروه های آموزشی از حاضران خواست درصورتی که این نقشه نیاز به بازنگری و تجدید نظر دارد اعلام کنند .
در ادامه این نشست مدیران گروه های آموزشی به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند که از آن جمله می توان به تبیین چشم انداز آینده گروه ها، تعامل و ارتباط گروه طب اورژانس با سایر گروه ها، تدوین برنامه راهبردی گروه ها، کمبودهای تجهیزات پزشکی هسته ای، تعدد آزمون های کتبی دستیاران، مشخص شدن سقف ساعات کاری و تعداد کشیک دستیاران، افزایش تعاملات مدیران گروه ها و روسای بخش ها، به کارگیری فارغ التحصیلان شاخص و زبده، تاسیس بیمارستان سطح ۳مادران پرخطر، جذب هیئت علمی پژوهشی در گروه ها اشاره کرد.
این نشست با حضور دکتر علیرضا زالی رییس دانشگاه، دکتر محمدمهدی صدوقی معاون آموزشی، دکتر محمود خدادوست معاون توسعه مدیریت و منابع، دکتر زرقی معاون تحقیقات و فناوری، دکتر هادی میرهاشمی معاون درمان، دکتر بابک شریف کاشانی معاون بین الملل ، دکتر علی طبیبی رییس دانشکده پزشکی و مدیران گروه های آموزشی بالینی دانشگاه برگزار شد.
انتهای پیام/
کدخبرنگار: ۷۷۰۰ س.ع