دیدار رئیس دانشگاه با مدیران گروه پایه
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: مدیران گروههای آموزشی دانشکدهها باید نقشه راهی برای حل مشکلات داشته باشند، آن زمان است که اخبار خوش آموزشی و پژوهشی برای جامعه و مردم معنا پیدا میکند.
دکتر آقاجانی: گروههای آموزشی دانشکدهها باید نقشه راهی برای حل مشکلات مردم داشته باشند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: مدیران گروههای آموزشی دانشکدهها باید نقشه راهی برای حل مشکلات داشته باشند، آن زمان است که اخبار خوش آموزشی و پژوهشی برای جامعه و مردم معنا پیدا میکند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در جلسه رئیس دانشگاه با مدیران گروههای آموزشی علوم پایه که صبح یکشنبه ۲۳ تیرماه در تالار شهید بهشتی برگزار شد، دکتر محمد آقاجانی رئیس دانشگاه برقراری ارتباط دوسویه در گروههای آموزشی پایه را عامل مؤثری در پیشبرد سیاستگذاری دانشگاه در حوزه آموزش و پژوهش دانست.
رئیس دانشگاه تدوین روشی مدون برای پیشرفت گروههای آموزشی و ورود به بازار کار را ضروری دانست و گفت: تنوع بالای گروههای آموزشی در دانشگاه بیانگر این است که هرگز با شیوهای واحد نمیتوان به بازار کار وارد شد.
وی با تأکید بر لزوم توجه به نیازهای گروههای آموزشی، توسعه و پیگیری جدی برنامه تحول در آموزش پزشکی را خواستار شد.
دکتر آقاجانی شعار، ستون و مأموریت اول دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را آموزش دانست و از توجه ویژه دانشگاه به این مهم خبر داد.
تولید محصولات دانشی در دستور کار دانشگاه
وی در ادامه گستردگی و تنوع ارائه خدمات دانشگاههای علوم پزشکی در سراسر کشور را یادآور شد و افزود: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به بیش از ۵ میلیون و ۷۰۰ نفر از ساکنین پایتخت و خدمترسانی به مردم سراسر کشور را عهدهدار است.
دکتر آقاجانی گفت: دانشگاه مأموریت اول خود را توجه به علم و آموزش و تولید محصولات دانشی میداند و توفیق در این مسیر را در دستور کار خود قرار داده است.
رئیس دانشگاه استمرار جلسات گروههای آموزشی را خواستار شد و گفت: باید تلاش کنیم تا چراغ علم افروزی را در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی روشن نگاهداریم.
راهاندازی و توسعه مرکز امور هیئتعلمی بهصورت متمرکز که تمامی فعالیتهای اعضا در آن دنبال میشود و همچنین تلاش برای جذب اعضای هیئتعلمی جدید از دیگر مواردی بود که دکتر آقاجانی به آن اشاره کرد.
جذب ۳۱۷ عضو هیئتعلمی در دانشگاه
وی لزوم توسعه علمی دانشگاه را ضروری ذکر کرد و از جذب ۳۱۷ عضو هیئتعلمی فرهیخته بهمنظور دسترسی به این مهم خبر داد.
رئیس دانشگاه تلاش برای جذب نوابغ و اعضای هیئتعلمی برجسته را راهحل مناسبی برای پیشبرد اهداف علمی پژوهشی دانشگاه عنوان کرد و افزود: کثرت اعضا و رشتهها، هیچ دانشگاهی را به قلههای علم و دانش نمیرساند، بلکه حضور و ایدههای ارزشمند نخبگان و ستارگان علمی میتواند سیستم علمی پژوهشی دانشگاه و کشور را متحول کند.
دکتر آقاجانی از تدوین نقشه جذب سهساله اعضای هیئتعلمی خبر داد و خطاب به مدیران گروههای آموزشی پایه گفت: جذب نخبگان را باید بهعنوان یکی از ارکان اساسی دانشگاه در نظر داشته و برای تحقق این مهم تلاش کنیم.
پرهیز از موازی کاری ضروری است
توضیحاتی درباره ادغام دانشکده بهداشت و ایمنی، سلامت و محیط زیست بخش دیگری از صحبتهای دکتر آقاجانی را به خود اختصاص داد.
وی افزود: تأسیس دانشکده بهداشت و ایمنی باهدف پرهیز از موازی کاری و افزایش تولیدات علمی، موجبات تأسیس دانشکدهای قدرتمند در کشور را فراهم آورده که در حوزه بهداشت و ایمنی پیشگام است.
دکتر آقاجانی نقش دانشگاه را در توسعه مدیریت و آموزش سلامت موردتوجه قرارداد و از تأسیس دانشکده مدیریت سلامت در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خبر داد و گفت: با ایجاد دانشکده مدیریت سلامت و توسعه رشتههای جدید، دانشگاه در سیاستگذاری سلامت و اداره آن در کشور نقش پررنگی ایفا خواهد کرد.
رشد علمی بدون ارتباط با دپارتمانهای فنی و مهندسی امکانپذیر نیست
رئیس دانشگاه مشارکت گروهی اعضای هیئتعلمی در حوزه بالین و پایه را خواستار شد و بر لزوم برگزاری جلسات داخل گروه در فواصل منظم و تعریفشده تأکید کرد.
دکتر آقاجانی بابیان اینکه دانشگاه نباید صرفاً مصرفکننده باشد، خاطرنشان کرد: دانشگاه باید ثروت آفرین باشد و به منابع عمومی وابستگی نداشته باشد، نمیتوان با پول نفت دانشجو تربیت کرد یا پژوهش انجام داد.
وی تأکید کرد: باید بتوانیم در حوزه آموزش و پژوهش منابع مالی موردنیاز دانشگاه را تأمین کنیم.
رئیس دانشگاه در ادامه گسترش ارتباط با صنعت را راهبردی مؤثر برای تأمین نیازهای آموزشی و پژوهشی گروهها ذکر کرد و توضیح داد: رشد دانشگاههای علوم پزشکی در کشور بدون ارتباط با دپارتمانهای فنی و مهندسی امکانپذیر نیست.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به رشد کمی ۳۶ درصدی، رشد کیفی ۴۹ درصدی در حوزه پژوهش طی یک سال گذشته در دانشگاه اشاره کرد و از ۳۰ پله صعود دانشگاه در نظام لایدن بهعنوان معتبرترین سیستم رتبهبندی بینالمللی خبر داد.
دانشگاه باید در رفاه مردم و قدرت کشور اثرگذار باشد
دکتر آقاجانی حرکت دانشگاه به سمت تبدیلشدن به دانشگاههای نسل سوم و چهارم را ضروری ذکر کرد و گفت: زمانی اخبار خوش آموزشی و پژوهشی برای جامعه و مردم معنا پیدا میکند که بتوانیم در رفاه، ثروت و قدرت کشور اثرگذار باشیم.
وی تأکید کرد: تولیدات علمی باید مشکل محور باشند و هر گروه آموزشی نقشه راهی برای حل مشکلات کشور و مردم داشته باشد.
رئیس دانشگاه از فعالیت ۱۰۳ گروه آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خبر داد و افزود: امیدواریم هر گروه بتواند یک مشکل از نظام سلامت، دانش و یا تکنولوژی سلامت را مرتفع کند، آنگاه انقلابی بزرگ در بهبود سلامت کشور و پیشرفت در حوزههای مختلف دانشی ایجاد خواهد شد.
دکتر آقاجانی همافزایی بیشتر گروههای آموزشی را خواستار شد و گفت: گروهها باید در مورد اهداف پژوهشی خود اتفاقنظر داشته باشند و با برنامهریزی حرکت کنند.
وی در خاتمه اظهار امیدواری کرد که شورونشاط آموزشی و پژوهشی در دانشگاه توسعه یابد.
آهنگ توسعه بهصورت شتابان در حال افزایش است
دکترامیرمحسن ضیایی معاون آموزشی دانشگاه نیز در این نشست اصلاح برنامههای آموزشی علوم پزشکی را موردتوجه قرارداد و گفت: تحول و پیشرفت در حوزه علوم پزشکی ذیل این اصلاحات ایجاد خواهد شد.
وی بابیان اینکه آهنگ توسعه بهصورت شتابان در حال افزایش است، اصلاح زیرساختها و رشد بیشازپیش تولیدات دانشی را خواستار شد.
معاون آموزشی دانشگاه گفت: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بهعنوان یکی از متولیان حوزه سلامت، خود را مسئول رفاه و سلامت جامعه میداند بنابراین لازم است برای ارتقا و افزایش خدمات برنامهای مدون را تدوین کند.
دکتر ضیایی در ادامه با اشاره به اجرای برنامه تمایز در دانشگاه خاطرنشان کرد: دنیای توسعهیافته بازار پررقابتی است، بنابراین دانشگاه باید بتواند با ملاکهای کیفی لازم به تربیت دانشجو و درنهایت تولید محصولات دانشی بپردازد.
وی گفت: تأثیر آموزش عالی باید حداکثر در بازه زمانی پنجساله در درآمد، اقتدار و رفاه کشور اثرگذار باشد.
معاون آموزشی دانشگاه بابیان این مهم که آموزش و اقتصاد در مسیر توأم با یکدیگر حرکت میکنند، شایستهسالاری و توجه به نخبگان را موردتوجه قرارداد.
فناوری بدون تولیدات علمی فناوری نیست
دکتر افشین زرقی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه نیز در این نشست ارتباط مؤثرتر اساتید و مدیران گروهها با دانشجویان مقطع دکتری را ضروری دانست و گفت: ارتقا سطح دانش و تحصیل در مقطع دکتری تمرکز بر مهارت و توانمندی و همچنین تلاش برای رفع مشکلات کشور و مردم است.
وی ارتباط بیشتر گروههای آموزشی با صنعت را مورد تأکید قرارداد و افزود: فناوری بدون تولیدات علمی فناوری نیست؛ برجستهترین فناوران کسانی هستند که بیشترین تولیدات علمی را از آن خود کردهاند.
دکتر کوروش وحید شاهی مدیر امور تحصیلات تکمیلی دانشگاه نیز در این نشست درباره بررسی سیستماتیک OUTCOMبهعنوان ابزار کلیدی برای تحلیل نظام آموزش عالی توضیحاتی ارائه داد.
وی با اشاره به اهمیت کاربرد دانش در فناوری، مواردی را درباره پروژه ریفرم مطرح کرد.
دکتر وحید شاهی بابیان این مهم که دانشجویان باید تمرکز ویژهای به موضوع فناوری و خلق ثروت داشته باشند، تحول در سرفصلهای آموزشی را خواستار شد.
آموزش بر مبنای توانمندی، استقرار لاگ بوک ها، ارزشیابی فراگیران، آموزش مسئله محور و برمبنای توانمندی بخشی از موضوعاتی بود که دکتر وحید شاهی به آن اشاره کرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، نحوه مشارکت دانشجویان در بالین، اجرای برنامه تجلی داروسازی جامعه نگر، نحوه ارتباط گروهها با صنعت، آموزش مبتنی بر شایستگی، ارتقا مهارتهای دانشجویان در سلامت بلایا، توسعه عرصههای پرستاران در جامعه، تدوین برنامههای بازآموزی فارغالتحصیلان، تأمین تجهیزات و جذب نیروی انسانی ازجمله مواردی بود که مدیران آموزشی علوم پایه دانشگاه به آن اشاره کردند.
انتهای پیام/