×

اطلاعات "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1402/06/01 - 23:59
  • بازدید : 102
  • تعداد بازدید : 101
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

وزیر بهداشت: افزایش ظرفیت رشته‌ها مبتنی بر کیفیت باشد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه کیفیت آموزش برای وزارت بهداشت مهم قلمداد می‌شود، گفت: ما در وزارت بهداشت معتقدیم که افزایش ظرفیت رشته‌ها باید مبتنی بر کیفیت باشد.

 
 
  •  
  •  
  •  
وزیر بهداشت:

افزایش ظرفیت رشته‌ها مبتنی بر کیفیت باشد

 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه کیفیت آموزش برای وزارت بهداشت مهم قلمداد می‌شود، گفت: ما در وزارت بهداشت معتقدیم که افزایش ظرفیت رشته‌ها باید مبتنی بر کیفیت باشد.

 
 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر بهرام عین‌اللهی در آیین افتتاحیه سی‌وهفتمین دوره آزمون دانشنامه فوق‌تخصصی و هفتادمین دوره آزمون دانشنامه تخصصی که یکم شهریور ماه برگزار شد، اظهار کرد: ایران، یک کشور با تمدنی کهن محسوب می‌شود که دستاوردهای زیادی را از آن خود کرده است. به طور مثال، کتاب «قانون» ابن‌سینا در بسیاری از دانشگاه‌های مطرح دنیا تدریس می‌شود.

 

 

وی با بیان اینکه علم و دانش در دوران ستم‌شاهی مورد غفلت قرار گرفت، توضیح داد: بی توجهی به موضوع علم و فناوری سبب شد مرجعیت علمی ایران که از دیرباز به دست آمده بود دچار اختلال شود. پس از پیروزی انقلاب، علم و دانش بار دیگر مورد توجه قرار گرفت و پیشرفت‌های بسیاری حاصل شد. 

 

 

وزیر بهداشت با بیان اینکه فقط دو دانشگاه علوم‌پزشکی پیش از انقلاب فعالیت می‌کردند، فزود: در حال حاضر، تعداد دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور به عدد ۶۷ رسیده است. حدود ۲۷۰ هزار دانشجو در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی مشغول به تحصیل هستند و تعداد اعضای هیات‌علمی نیز ۲۲هزار نفر است که همگی جزو چهره‌های برجسته محسوب می‌شوند. تعداد مراکز تحقیقاتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز ۸۵۰ مورد است.

 

 

دکتر عین‌اللهی با اشاره به یکی از دیدارهای خود با رئیس‌جمهور گفت: من در این دیدار خطاب به ایشان گفتم که قدرت نرم جمهوری‌اسلامی ایران نسبت به قدرت سخت آن بیشتر است. طی سفرهای خود به کشورهای آمریکای جنوبی، آفریقا و تاجیکستان به این نتیجه رسیدم که آنها ما را جزو کشورهای پیشرفته می‌دانند و بارها به این موضوع اذعان کردند.

 

 

وزیر بهداشت درباره دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: بررسی‌ها بیانگر این است که شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه ساخت دستگاه‌های پیشرفته در حوزه دارو بسیار فعال هستند و دستگاه‌های پیشرفته توسط دانشمندان ایرانی ساخته می‌شود. نمایشگاهی از دستاوردهای شرکت‌های دانش بنیان ایرانی در زمینه ساخت دستگاه‌های دارو در «ایران‌مال» دایر شده است که توانایی دانشمندان ایرانی را نشان می‌دهد.

 

 

وی با بیان اینکه دو مولفه «ظرفیت آموزشی» "educational capasity" و «اثرگذاری آموزشی» "Educational effectivness" در موضوع آموزش مطرح است، گفت: اگرچه برابری این دو مولفه در دانشگاه‌ها وجود دارد اما این امکان وجود دارد که ظرفیت برابر میان این دو مولفه وجود نداشته باشد. ما باید از تمام ظرفیت موجود استفاده کنیم. ایجاد توازن و برابری میان این مولفه‌ها به هنر مدیریت دانشگاه مربوط می‌شود. 

 

 

دکتر عین‌اللهی با بیان اینکه ادغام آموزش در نظام سلامت جزو دستاوردهای مهم به حساب می‌آید، توضیح داد: این موضوع سبب جهش در نظام سلامت و تربیت نیروی انسانی ماهر شد. نیروی انسانی نظام سلامت در تمام عرصه‌ها حضور دارند؛ این موضوع در طول هشت سال دفاع مقدس ثابت شد و بار دیگر در دوران کرونا به اثبات رسید.

 

 

وزیر بهداشت با بیان اینکه آموزش پزشکی عمومی ایران مورد تایید فدراسیون جهانی آموزش پزشکی است، اظهار کرد: ما به عنوان نماینده فدراسیون جهانی آموزشی پزشکی در منطقه انتخاب شده‌ایم و مسئولیت اعتباربخشی آموزش پزشکی را برعهده داریم. دکتر باقری‌فرد، معاون آموزشی وزارت بهداشت در سفر اخیر خود به سوریه اعتباربخشی آموزش پزشکی این کشور را انجام داده است.

 

 

دکتر عین‌اللهی درباره جایگاه ایران در حوزه پژوهش گفت: ما در سال گذشته توانستیم به جایگاه ۱۵ جهانی دست یابیم؛ این در حالی است که طی سال‌های گذشته در جایگاه ۱۶ قرار داشتیم. دانشگاه‌های علوم‌پزشکی ایران توانسته‌اند جایگاه خود در نظام‌های رتبه‌بندی جهانی را ارتقا دهند. همچنین شاخص H-index با ارتقا ۹۸ پله‌ای از جایگاه ۴۴۸ به جایگاه ۳۸۳ جهانی رسیده است.

 

 

وی ادامه داد: اساتید جزو بزرگترین سرمایه‌ها هستند و موفقیت‌های وزارت بهداشت توسط اساتید محقق شده است.

 


وزیر بهداشت با بیان اینکه پنجاهمین آزمون دستیاری تخصصی وزارت بهداشت در سلامت کامل برگزار شد، افزود: برخی از آموزشگاه‌ها سبب بروز مشکلاتی در ادوار گذشته آزمون شدند اما آزمون دوره پنجاهم در سلامت کامل برگزار شد و نتایج نهایی به زودی اعلام می‌شود. معاونت آموزشی وزارت بهداشت برای طراحی سوالات استاندارد بسیار تلاش کرده است. ما توانسته‌ایم سامانه‌ای برای سوالات طراحی کنیم.

 

 

دکتر عین‌اللهی با بیان اینکه اعضای بوردهای وزارت بهداشت به عنوان نگین فعالیت‌های این وزارتخانه هشتند، اظهار کرد: من از اعضای بورد می‌خواهم که خود را همواره بروز نگه دارند.

 

 

وزیر بهداشت درباره اهمیت کیفیت آموزش گفت: کیفیت آموزش برای ما در وزارت بهداشت مهم است. ما در وزارت بهداشت معتقدیم که افزایش ظرفیت رشته‌ها باید مبتنی بر کیفیت باشد. 

 

 

وی گفت: ارزیابی عملکرد بسیار اهمیت دارد اما ارایه پرسش‌نامه به دانشجویان در زمان تحصیل نمی‌تواند ملاک ارزیابی درستی باشد؛ چرا که سختگیری‌ها سبب واکنش منفی دانشجویان نسبت به ارزیابی می‌شود. بررسی وضعیت دانش‌آموختگان می‌تواند بهترین ملاک برای ارزیابی باشد.

 

 

 

بوردهای تخصصی از علوم‌پزشکی صیانت می‌کنند

 

 

دکتر ابوالفضل باقری‌فرد معاون آموزشی وزارت بهداشت نیز در این مراسم اظهار کرد: مقام عالی وزارت بهداشت همواره بر این موضوع تاکید دارند که بوردهای تخصصی فقط در حوزه آموزش و آزمون به‌کار گرفته نشوند و در تمام عرصه‌ها یعنی درمان و بهداشت نیز به‌کار گرفته شوند. اعضای بوردهای تخصصی جزو افراد کارآمد هستند و می‌توانند در نظام سلامت و بهداشت اثرگذار باشند. 

 

 

وی با بیان اینکه ۱۲۰ گروه  بورد در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی وجود دارد، اظهار کرد: ۷۰ بورد علوم‌پایه و ۵۰ بورد تخصصی در وزارت بهداشت حضور دارند که مجموع این بوردها به ۱۲۰ مورد می‌رسد. اگر هر بورد ۲۰ عضو داشته باشد، ۱۰۰۰ متخصص در بوردهای تخصصی و فوق‌تخصصی حضور دارند. 

 

 

باقری‌فرد با بیان اینکه بوردهای تخصصی و انجمن‌های علمی جزو بهترین گروه‌ها در حوزه تصمیم‌گیری هستند، افزود: صیانت از علوم‌پزشکی کشور جزو دغدغه‌های بوردهای تخصصی محسوب می‌شود. اعضای بورد تلاش می‌کنند که افراد باصلاحیت وارد نظام سلامت کشور شوند.

 

 

وی گفت: سی‌وهفتمین دوره آزمون دانشنامه فوق‌تخصصی و هفتادمین دوره آزمون دانشنامه تخصصی در روز پنج‌شنبه، ۹ شهریور ماه در ۱۰ قطب دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور برگزار می‌شود.

 

انتهای پیام/

  • اخبار دانشگاه
  • :130664
 
 
  • گروه خبری : اخبار معاونت
  • کد خبر : 130866
کلید واژه

نظرات

0 تعداد نظرات

نظر

متن استاتیک شماره 39 موجود نیست