به گزارش دفتر آموزش مداوم
اولويت بندي شاخص هاي موثر بر تسهيم دانش در ميان پزشکان
اولويت بندي شاخص هاي موثر بر تسهيم دانش در ميان پزشکان ( اعضاي هيئت علمي ) در دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي با استفاده از تکنيکANP
اولويت بندي شاخص هاي موثر بر تسهيم دانش در ميان پزشکان ( اعضاي هيئت علمي ) در دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي با استفاده از تکنيکANP
این طرح که توسط سرکار خانم آفرین قره چه داغی از کارشناسان دفتر آموزش مداوم با استفاده از تکنيک ANP( فرآیند تحلیل شبکه ای ) و با نرم افزارSuperdecisionsبه انجام رسیده است ، پس از غربال گیری معيارهاي پيشنهادي براساس نظرسنجي از متخصصين و کارشناسان مربوطه ، تعداد سه شاخص را به عنوان اصلي ترين عامل هائي که در امر اولویت بندی نقش کليدي دارند، شناسائي کرده است.که به ترتيب عوامل سازماني، فردي و سپس فني داراي اولويت در تسهيم دانش در ميان پزشکان مي باشد. در ميان شاخصهاي مربوط به عوامل سازماني، شاخصهاي فرهنگ سازماني، انگيزش و ساختار داراي اولويت مي باشند. و در مجموعه فرهنگ سازماني به ترتيب زير بخش مشوقها و مشارکت و همکاري داراي اولويت مي باشند و در زير بخش ساختار، عدم تمرکز و رسميت داراي اولويت مي باشند. در عامل فردي، شاخصهاي نگرش، اعتماد اجتماعي، تمايل به کارگروهي، روابط اجتماعي فرد، ارتقاء مهارت و رضايتمندي و ويژگي هاي فردي به ترتيب داراي اولويت مي باشند. همچنين در عامل فني نيز، سهولت استفاده از فناوري، در دسترس بودن فناوري و ميزان کاربردي بودن فناوري داراي اولويت مي باشند.
نتایج طرح ANP (Analytical Hierarchy Process)
پژو هشگر با توجه به نتايج تحقيق پيشنهاد مي کند مديران و مسولان با فراهم آوردن مشوق هاي لازم در جهت تقويت خلاقيت و نوآوري هاي افراد ، پذيرش ايده هاي جديد از سوي افراد و ايجاد فرصت هاي بيشتري جهت اشتراک اطلاعات براي ايجاد انگيزه و علاقه بيشتر دراعضا نسبت به تسهيم دانش گام بردارند و چهارچوب فکري بر اساس روابط مبتني بر اعتماد ميان اعضا از طريق کاهش کنترل هاي رسمي بر افراد و گسترش شبکه هاي غير رسمي در فضاي دانشگاه و مراکز آموزش مداوم شکل گيرد و از طريق افزايش تعاملات و برگزاري جلسات گروهي پيوسته در ميان پرشکان در جهت تقويت هرچه بيشتر فضاي اعتماد ميان آنان اقدام کرد و زمينه مناسبي براي آشنايي هرچه بيشتر اعضاي هيئت علمي نسبت به وظايف و اطلاعات سايرهمکاران به وجود آيد تا از اين طريق قابليت برقراري ارتباط فرد با پايگاه هاي دانشي مربوط به خود افزايش يايد و نیز انجام تحقيقات گروهي براي اعضاي هيئت علمي (فراهم سازي امکانات و تجهيزات ، بودجه مورد نياز ، تسهيل دسترسي و همکاري بين اعضا ، و کاهش ويا انعطاف پذيري برخي قوانين اداري ) از سوي دانشگاهها و مراکز آموزش مداوم فراهم شود. همچنين، عوامل فني كه براي بهبود تسهيم دانش در سطح وسيعي بحث شده اند ، به كارگيري فناوري هاي مرتبط با تسهيم دانش، سهولت استفاده و ميزان دسترسي به آن هاهستند. فناوري ارتباطات و اطلاعات ميتواند جستجو، دسترسي و بازيابي اطلاعات را سرعت بخشد و ارتباطات و همكاري بين پرشکان را افزايش دهد .
نظر