به گزارش روابط عمومی معاونت آموزش
بازنگری آیین نامه ارتقا در نشست روسای دانشکده های پزشکی تیپ یک
نشست دو روزه روسای دانشکده های پزشکی تیپ یک کشوری با حضور دکتر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت اول و دوم مردادماه در سالن شورای دانشکده پزشکی دانشگاه برگزار

نشست دو روزه روسای دانشکده های پزشکی تیپ یک کشوری با حضور دکتر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت اول و دوم مردادماه در سالن شورای دانشکده پزشکی دانشگاه برگزار شد.
دکتر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت ضمن بیان سخنانی هدف این نشست را بازنگری آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی با تاکید بر بخش آموزش بمنظور رفع دغدغه های موجود برشمرد.
وی دانشکده پزشکی را مهمترین بخش دانشگاه از نظر کارایی و تعداد اعضای هیات علمی دانست و گفت: ارتباط علوم پایه و بالینی، امور درمانی و آموزشی بیمارستانها و گستردگی امور اجرایی آن پیچیده و دارای اهمیت زیاد است و نشست مذکور ، فرصت مغتنمی برای بازبینی و تحلیل وضعیت ارتقای آموزش پزشکی کشور و ارایه فیدبک محیطی مناسب می باشد.
دکتر لاریجانی افزود: تصحیح و تنظیم آیین نامه ها و مصوبات در قسمت آموزش نیاز به سهولت و سرعت بیشتری دارد و تمامی اعضا باید به صورت عملیاتی به آن نگاه کنند. زیرا آموزش محور اصلی دانشگاه است و پژوهش نیز خارج از آموزش نیست . بنابراین انتظار می رود تمام اعضا بتوانند برنامه تحول آموزش پزشکی را نقد کرده، نظر خود را ارایه دهند و به صورت معقول، نگاهشان را به موضوع تغییر دهند.
وی آموزش پاسخگو، گسترش آموزش براساس آمایش سرزمین، آموزش مجازی، بین المللی سازی و آینده نگری در آموزش پزشکی را از سیاست های در حال بررسی وزارت بهداشت برشمرد و اظهار داشت: هدف از راه اندازی مرکز راهبردی شورای آموزش در وزارت بهداشت، تقسیم کار، واگذاری مسوولیت به دانشکده های پزشکی و گسترش آموزش مجازی با استفاده از کار تیمی است که باید بطور جدی دنبال شود و وزارتخانه از تمام مسوولیت های واگذار شده حمایت خواهد کرد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت بر محدود کردن قطب های گسترده و پراکنده، افزایش هماهنگی میان قطب ها و جلوگیری از به هدر رفتن منابع تاکید کرد و افزود: این گردهمایی ها باید منجر به تدوین دستورالعمل هایی شود که نحوه ارزیابی دانش آموختگان در زمان ارتقا را با استفاده از شاخص های عینی و ملاک و درصدهای صحیح توضیح دهد.
وی با بیان این که ابزار سنجش باید تداوم داشته باشد در ادامه گفت: در این جلسات می توان به مدل هایی دست یافت که کارایی اساتید را ارزیابی کرده و قابل تعمیم به سایر دانشگاه ها باشد؛ نگاه ما باید فراتر از دانشکده های پزشکی باشد و این بازبینی باید در سطح کلان در حوزه پزشکی و غیرپزشکی به شکلی معقول انجام شود.
دکتر لاریجانی در خاتمه سخنان خود فرهنگ سازی و توجه به مسایل فرهنگی، اخلاق پزشکی، اخلاق حرفه ای و تعهد کاری را در بازنگری آیین نامه ارتقا مورد تاکید قرار داد.
در بخش دیگری از این نشست دکتر صدوقی معاون آموزش دانشگاه ضمن بیان سخنانی گفت: آیین نامه ارتقا در قوانین و شاخص ها مشکل چندانی ندارد و بیشتر در مرحله اجرا دچار نقص است. شاخص های موجود در آموزش برخلاف شاخص های پژوهشی به راحتی قابل سنجش نیستند.
وی افزود: روسای دانشکده های پزشکی، مدیران گروه ها و معاونان آموزشی باید با همکاری و همفکری یکدیگر تلاش کنند ضمن اصلاح شاخص های ارزیابی و اجرایی کردن آن، مسایل و مشکلات کمی و کیفی در حوزه آموزش را حل کنند.
معاون آموزشی دانشگاه در خاتمه سخنان خود اظهار امیدواری کرد نتایج حاصل از این نشست منجر به ارتقای کیفیت آموزش به خصوص در بحث اجرا شده و نتایج پرباری را برای دانشگاهها به ارمغان بیاورد.
در این نشست همچنین دکتر جرجانی رئیس دانشکده پزشکی شهیدبهشتی ضمن بیان سخنانی به ارایه گزارشی درخصوص روند اجرا و برنامه ریزی های صورت گرفته برای تدوین دستور کار این گردهمایی پرداخت.
رییس دانشکده پزشکی در سخنان خود اظهار امیدواری کرد با رهنمودهای مسوولان وزارت بهداشت و صاحبنظران شرکت کننده در این نشست، بازنگری آیین نامه ارتقا به نحو مطلوبی انجام پذیرفته و چالش های موجود برطرف شود.
گفتنی است در نشست مذکور که دکتر حسینی رئیس مرکز امور هیات علمی وزارت بهداشت، دکتر صدوقی معاون آموزشی دانشگاه، دکتر جرجانی رییس دانشکده پزشکی شهیدبهشتی، دکتر امامی رئیس دانشکده پزشکی تهران، دکتر ناصری پور رئیس دانشکده پزشکی ایران، دکتر صبری رئیس دانشکده پزشکی اصفهان، دکتر هاشمی رئیس دانشکده پزشکی اهواز، دکتر شکوری رئیس دانشکده پزشکی تبریز، دکتر خویی رئیس دانشکده پزشکی مشهد، دکتر شکیب رئیس دانشکده پزشکی کرمان، دکتر خسروی رئیس دانشکده پزشکی شیراز و جمعی از مسوولان وزارت بهداشت نیز حضور داشتند، درخصوص ماده یک آیین نامه ارتقا(موضوع فرهنگی)، ماده 2 آیین نامه ارتقا (موضوع آموزشی)، ماده 3 آیین نامه ارتقا (موضوع پژوهشی)، ماده 4 آیین نامه ارتقا (موضوع اجرایی) و ساختار کمیته های منتخب و جداول موجود گفتگو و تبادل نظر صورت گرفت و در خاتمه تصمیماتی اتخاذ شد.
نظر