به گزارش روابط عمومی معاونت آموزش
برگزاری شورای آموزشی دانشگاه با موضوع پایش اجرای بسته های تحول و نوآوری در آموزش پزشکی
جلسه شورای آموزشی دانشگاه با موضوع پایش اجرای بسته های تحول و نوآوری در آموزش پزشکی روز شنبه ساعت ده صبح دهم مهر ماه در دفتر معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه با حضور دکتر صدوقی معاون آموزشی دانشگاه، خانم دکتر چنگیز دبیر شورای آموزش پزشکی عمومی وزارت متبوع ، آقای دکتر عبدالهی، مشاوران حوزه معاونت آموزشی ، معاونین آموزشی دانشکده هاو مدیران

جلسه شورای آموزشی دانشگاه با موضوع پایش اجرای بسته های تحول و نوآوری در آموزش پزشکی روز شنبه ساعت ده صبح دهم مهر ماه در سالن اجتماعات دانشگاه با حضور دکتر صدوقی معاون آموزشی دانشگاه، خانم دکتر چنگیز دبیر شورای آموزش پزشکی عمومی وزارت متبوع و آقای دکتر عبدالهی به نمایندگی از طرف معاونت آموزشی وزارت متبوع مشاوران و مدیران حوزه معاونت آموزشی دانشگاه و معاونین آموزشی دانشکده برگزار شد.
در ابتدای جلسه دکتر صدوقی، معاون آموزشی دانشگاه، ضمن خیر مقدم به نمایندگان وزارتی بر لزوم تشکیل جلسات پیگیری اقدامات انجام شده در خصوص بسته های تحول و نوآوری آموزش پزشکی گفت : هر بسته به واحد های مربوطه ارجاع داده شده است و گفتمان های لازم در جلسات متعدد در زمینه اجرایی نمودن بسته ها تشکیل شده است .
سرکارخانم دکتر چنگیز در راستای پیگیری اجراء بسته های تحول گفت : در مهر ماه سال 1394 بسته های تحول و نوآوری در آموزش پزشکی به دانشگاه ها ابلاغ شد و پس از گذشت یک سال زمان بررسی بسته ها فرارسیده است تا با شناسایی موانع ، دستاوردهاو پیشرفت های کسب شده در حیطه های مختلف ، به یک پایش و بازخورد مناسب برسیم
ایشان در ادامه گفت: تشکیل این جلسات با هدف بررسی گزارشات دانشگاه ها در خصوص بسته های تحول و شناسایی موانع به منظور آمادگی حضور دانشگاه ها در جلسات اصلی منطقه ایی تشکیل می شودند .
در ادامه جلسه دکتر صدوقی با ارائه گزارشی کامل از اقدامات انجام شده در خصوص اجرا بسته های دوازده گانه طی یک سال گذشته در دانشگاه گفتند : تشکیل دبیرخانه تحول و نوآوری در آموزش ، ابلاغ بسته های تحول و نوآوری در سطح دانشکده ها، مراکز پزشکی، آموزشی و درمانی و گروه های آموزشی تابعه دانشگاه با تاکید بر طرح بسته ها در جلسات هیات رئیسه دانشکده ها و استناد به این بسته ها در طراحی برنامه استراتژیک و برنامه عملیاتی ، طرح موضوع بسته ها در سطح شوراهای دانشگاه به ویژه هیات رئیسه، شورای آموزشی و شورای تحصیلات تکمیلی و همچنین شورای معاونین آموزشی مراکز آموزشی ، تشکیل کارگروه های تخصصی بسته های تحول و پایش اجرای بسته های تحول از اهم فعالیتهای این دانشگاه در طی سال جاری بیان کردند.
در ادامه معاون آموزشی دانشگاه توضیحاتی در خصوص اهم اقدامات انجام شده در خصوص ماموریت های مشترک و ویژه دانشگاه واسپاری شده به دانشگاه را به شرح ذیل اعلام نمودند : در زمینه اعتلای اخلاق حرفه ای با محوریت ترویج و توسعه زیرساخت هاي اخلاق حرفه اي در مراکز آموزش عالی نظام سلامت اقدامات عملیاتی شده شامل تشکیل شورای اخلاق دانشگاه ،تشکیل مستمر جلسات شورای اخلاق در سطح دانشگاه، تدوین پیش نویس اولیه سند راهبردی اخلاق در دانشگاه،تدوین و ابلاغ آیین نامه رفتار و پوشش حرفه ای به مراکز پزشکی، آموزشی و درمانی تابعه ی دانشگاه
در زمینه اعتبار بخشی موسسه ای اقدامات انجام شده شامل :تشکیل کمیته خود ارزیابی دانشگاه، ابلاغ بسته ی اعتبار بخشی موسسه ای به دانشکده های تابعه، پیگیری تشکیل کارگروه اعتبار بخشی موسسه ای در دانشکده های مربطه،تعیین مصادیق استاندارد های اعتبار بخشی موسسه ای، دریافت گزارش خود ارزیابی معاونت های ستادی و دانشکده های تابعه، بررسی و تحلیل گزارش دریافتی، آماده سازی و ارسال گزارش نهایی به معاونت آموزشی وزارت متبوع و راه اندازی سامانه ثبت مستندات استاندارد های اعتبار بخشی موسسه ای ،ثبت مستندات استاندارد ها در سامانه، توسط نمایندگان دانشکده ها ،طراحی ارزیابی بیرونی درون دانشگاهی استاندارد های اعتبار بخشی موسسه ای در سطح دانشکده های تابعه و معاونت های تخصصی و نیز تشکیل تیم های بازدید بیرونی متشکل از کارشناسان آموزش دیده از حوزه های چهارگانه : آموزشی، پژوهشی، دانشجویی فرهنگی و توسعه مدیریت و منابع ،تدوین جدول زمان بندی بازدید بیرونی برنامه ریزی به منظور انجام بازدید بیرونی درون دانشگاهی
در زمینه اعتبار بخشی بیمارستان های آموزشی اقدامات انجام شده شامل : ابلاغ بسته ی اعتبار بخشی بیمارستان های آموزشی به مراکز پزشکی، آموزشی و درمانی/دانشکده پزشکی ،ابلاغ مسئولیت اجرای طرح به دانشکده پزشکی ،تشکیل کارگروه اعتبار بخشی بیمارستان های آموزشی ذیل شورای معاونین آموزشی مراکز ،پیگیری تشکیل کمیته های اعتبار بخشی در مراکز تابعه ،ارائه مشاوره به رابطین مراکز پزشکی، آموزشی و درمانی،دریافت گزارش خود ارزیابی مراکز آموزشی بررسی و تحلیل گزارش دریافتی، آماده سازی و ارسال گزارش نهایی به وزارت متبوع واستخراج نقاط قوت و ضعف مشترک و اختصاصی مراکز آموزشی و طرح در هیات رئیسه و نیز تدوین برنامه عملیاتی توسط مراکز آموزشی در راستای اصلاح نقاط قابل بهبود به ویژه در سنجه ها بوده است .
در زمینه ارتقاء نظام ارزیابی و آزمون های علوم پزشکی با محوریت ارتقاي آزمونهاي علوم پزشکی با بهره مندي از تجربیات بین المللی در دو دانشکده از دوازده دانشکده نقشه آزمون ها ترسیم شده و برنامه های ارتقاء در حال انجام است .
در زمینه توسعه آموزش مجازی در علوم پزشکی با محوریت طراحی استانداردهاي فرایندي آموزش مجازي علوم پزشکی و اعتباربخشی برنامه هاي مربوطه اهم اقدامات انجام شده شامل :طراحی استانداردهاي فرايندي آموزش مجازي علوم پزشکی و اعتباربخشی برنامه هاي مربوطه، تدوین آيين نامه ها و دستورالعمل هاي راه اندازي دفاتر آموزش مجازی در دانشکده های تابعه، برنامه ریزی در راستای ايجاد نظام اعتبار بخشی آموزش مجازي در دانشگاه، برنامه ریزی در راستای توانمندسازي آموزش مجازی، برنامه ریزی در راستای تشکیل دفاتر فعال آموزش الکترونیک در دانشکده های تابعه، تدوين طرح جامع آموزش الکترونيک دانشگاه، راه اندازی پرتال جامع دانشگاه الکترونيک، توانمند سازی آموزش الکترونيک ( تدوین محتوای توانمند سازی آموزش الکترونیک)
در زمینه توسعه دانش آموزش پزشکی ( ماموریت ویژه دانشگاه ) تدوین برنامه آموزشی جدید در دو فاز اصلاحات علوم پایه پزشکی و علوم بالینی ( کارآموزی )صورت گرفته است .
همچنین تدوين چارچوب مفهومی آموزش مبتنی بر توانمندی ،بستر سازی و گسترش مفهومی در خصوص آموزش مبتنی بر توانمندی ،تدوين الگوی برنامه ريزی درسی مبتنی بر توانمندی ،تدوين توانمنديها و روند نماهای برنامه و رشته داوطلب ،شبکه سازی برای انتقال تجارب در مورد برنامه های مبتنی بر توانمندی و همچنین الگو سازی در خصوص آموزش و ارزشيابی برنامه های مبتنی بر توانمندی و نشر آنها ، تدوین نقاط قوت و ضعف ،بررسی و تدوین تهدید ها و فرصت ها، از مهمترین اقدامات صورت گرفته در این خصوص است .
در زمینه توسعه دانش پزشکی هسته ای( ماموریت ویژه دانشگاه ) با محوریت بررسی وضعیت پزشکی هسته ای در کشور با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی تهران اقدامات ذیل صورت گرفته است : بررسی و تدوین نقاط قوت و ضعف، بررسی و تدوین تهدید ها و فرصت ها، تدوین مستندات مربوط به وضعیت رشته در ایران، بررسی وضعیت رشته در ایران در مقایسه با کشورهای منطقه تعیین افق آینده، راهکارها و ملزومات اصلی توسعه دانش پزشکی هسته ای، ملزومات مرتبط با عواملی که به طور غیر مستقیم بر توسعه دانش پزشکی هسته ای، ملزومات مرتبط با عواملی که به طور غیر مستقیم بر توسعه دانش پزشکی هسته ای را اعلام نمودند .
در ادامه جلسه معاونین آموزشی دانشکده ها با اعلام وضعیت موجود در اجراء بسته ها و میزان پیشرفت بسته ها در حوزه های مختلف ، نقاط قوت و ضعف موجود در اجراء بسته ها را برشمرده و پیشنهادات و راهکارهایی را اعلام نمودند .
در پایان جلسه سرکار خانم دکتر چنگیز ضمن تشکر از همکاری معاون آموزشی دانشگاه و توجه معاونین آموزشی دانشکده ها گفت : پایش اجرای بسته ها از طریق سامانه آتنا در حال انجام است و در مرحله بعدی قرار است سامانه آتنا به سامانه برنامه عملیاتی متصل گردد، تا اقدامات صورت گرفته در راستای اجرای برنامه عملیاتی به صورت خودکار در سامانه آتنا نیز ثبت گردد .
نظر