×

اطلاعات "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1396/02/18 - 10:02
  • بازدید : 1432
  • تعداد بازدید : 68
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
به گزارش روابط عمومی معاونت آموزشی دانشگاه

بسته های تحول محرکی است برای ارتقاء کیفی آموزشی در دانشگاه های علوم پزشکی

دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با توجه به این نکته که نیروی انسانی متخصص و کارآمد، سرمایه ای ارزشمند و در واقع ثروت

 دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با توجه به این نکته که نیروی انسانی متخصص و کارآمد،  سرمایه ای ارزشمند و  در واقع ثروت ملی حال و آینده نظام مقدس جمهوری اسلامی است  و در راستای انجام رسالت و تحقق  اهداف خود برای تعلیم و تربیت فراگیران در حیطه ها و مقاطع مختلف تخصصی در عرصه پزشکی همت گماشته است.

در اجرای گام چهارم طرح تحول نظام سلامت در راستای سیاست های وزارت متبوع به منظور ایجاد تحول در نظام آموزش پزشکی کشور، دانشکده پزشکی نیز  با اعتقاد به اینکه  بسته های مذکور به عنوان محرکی برای ارتقاء کیفی آموزش در دانشگاه های علوم پزشکی کشور موجب شروع حرکتی بنیادین  در دانشگاه ها گردیده است،خود را موظف به برنامه ریزی و تلاش در جهت اجرایی شدن بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی دانسته و تحقق آموزش پاسخگو را محور اصلی برنامه های خود قرار داده است. این کار با تکیه بر توان علمی و تخصصی قریب به 850 نفر عضو هیئت علمی در 37 گروه آموزشی پایه و بالینی  و برای تربیت حدود 5000 نفر از فراگیران سطوح مختلف انجام می پذیرد.بدیهی است  برای   برخورداری از  نقاط قوت فراوان  موجود در این بسته ها ، توجه به  زیرساختهای مناسبمورد نیاز، اعمال حمایتهای لازم بسیار اهمیت داشته و  از بروز  مشکلات احتمالی و اجرایی در پیش رو خواهد کاست.

این دانشکده با در نظر داشتن سیاستهای کلی سلامت در سه محور  دانشجو، استاد  و  مدیران ، توجه به ارزش های اصیل اسلامی، ابعاد چهار گانه سلامت معنوی ، اخلاق پزشکی و اخلاق حرفه ای  را در جذب اعضای هیئت علمی ، برنامه های توانمندسازی و ارزشیابی آنان ،متضمن ارتقای ارزش های حوزه آموزش پزشکی دانسته و بدان اهتمام می ورزد.

اهم برنامه های دانشکده در جهت اجرای بسته های تحول و نوآوری در آموزش به شرح زیر میباشد:

ارزشیابی مستمر و ایجاد اصلاحات در برنامه آموزش پزشکی عمومی و سایر برنامه های آموزشی مقاطع بالاتر با تکیه بر نیازهای منطقه ای و کشوری و  در تطبیق با استانداردهای ملی و بین المللی  که در راستای نهادینه سازی رویکرد آموزش پاسخگو در نظام سلامت بوده و توسط کمیته راهبری برنامه اصلاحات و همکاری کمیته های مختلف  واحد توسعه آموزش دانشکده و مشارکت فعال گروههای اموزشی انجام می پذیرد. توسعه رشته های تخصصی مانند پزشکی خانواده، زمینه سازی برای راه اندازی طب سالمندی،  تقاضا برای برنامه های  فلوشیپ جراحی هیپ و لگن، جراحی زانو،  طب توانبخشی ضایعات نخاعی و ستون فقرات و ....از  جمله این موارد می باشند.

 فعال سازی آموزش مجازی توسط گروه های مختلف آموزشی علاوه بر ایجاد زمینه گسترش عدالت در آموزش، موجب ایجاد تنوع در روش های آموزشی و ارزیابی دانشجویان و تسهیل دسترسی فراگیران به مطالب آموزشی  می گردد که خوشبختانه این موضوع برای تعدادی از گروه های آموزشی  اجرایی شده و در صدد هستیم این موضوع  به تمامی گروه ها تعمیم یابد.

   طراحی و اجرای  لاگ بوک الکترونیک رشته های تخصصی بالینی، آماده سازی بستر اجرای آزمونهای الکترونیک و اجرای آزمایشی آن به منظور ارتقا آزمونها،  آموزش اعضای هیات علمی برای طراحی سوالات استاندارد  و ارزشیابی سوالات طراحی شده   با بازخورد به اعضای هیات علمی

تاکید بر شناسایی و کاربرد فناوری های نوین در رشته های مختلف تحصیلی و اهتمام دانشکده به تقویت سخت افزاری و نرم افزاری در این راستا، ایجاد آزمایشگاه مرکزی و تجهیز آن با  تجهیزات و تکنولوژی  پیشرفته  در جهت رفع  نیاز گروههای آموزشی ،  

پذیرش دانشجویان خارجی در مقاطع مختلف تحصیلی ،  شناسایی و جذب اساتید مدعو    از خارج از کشور در گروههای آموزشی  ، ایجاد فرصت های آموزشی در قالب ماموریت آموزشی یا فرصت مطالعاتی  برای اعضای هیئت علمی و دانشجویان دارای استعداد درخشان و نخبه، انعقاد تفاهم نامه همکاری علمی و تحقیقاتی با سازمان ها و مراکز علمی داخلی و خارجی به منظور افزایش حضور موثر در عرصه آموزش جهانی

بازنگری و تقویت پورتال  گروههای آموزشی و حوزه  ستادی دانشکده به دو  زبان فارسی  و انگلیسی  به منظور توسعه و  ارتقا زیر ساختهای حوزه آموزش

اعتباربخشی بیمارستانهای آموزشی  و ارزیابی استانداردهای کالبدی آموزش بالینی  با مشارکت مسئولین آموزش و روسای بخشهای  بیمارستانها درجهت ساماندهی مراکز آموزش و درمانی،

 انجام اعتباربخشی موسسه ای به منظور  شناسایی کمبودها و نواقص سیستم  و فرایندهای  موجود در اجرای برنامه های آموزشی دانشکده

فراهم سازی زمینه اعتبار بخشی بین المللی دانشکده

برنامه ریزی و تنظیم برنامه های مدون آموزش اخلاق حرفه ای و مهارتهای ارتباطی برای اعضای هیئت علمی با استفاده از اساتید با تجربه و پیشکسوت با هماهنگی EDOو معاونت فرهنگی دانشکده

برنامه ریزی برای استفاده از تکنولوژی پیشرفته شبیه سازی در آموزش پزشکی و تقویت تجهیزات آموزشی در Skill-Lab، طراحی شبکه LMSبه منظور ایجاد و  تقویت زیرساخت های آموزش مجازی

برنامه ریزی و تدوین برنامه کارگاه های توانمندسازی اعضای هیئت علمی درجهت آشنایی با آیین نامه جدید ارتقا اعضای هیات علمی  و به منظور تقویت و ارتقای ساختار هرم هیات علمی در گروههای آموزشی

توانمندسازی اعضای هیئت علمی و فراگیران برای تولید مقالات علمی و پژوهشی در آموزش و نیز انتشار منابع آموزشی روزآمد اعم از الکترونیک و غیرالکترونیک با مشارکت گروههای آموزشی

 همراه کردن زیر مجموعه، تغییر نگرش  مجریان سطوح مختلف برای اصلاح فرایندها و باور آنها در انجام اصلاحات،  نبود  منابع مالی   کافی برای ایجاد زیرساختهای متناسب با بسته ها و وجود ابهام یا عدم شفافیت در برخی از بسته ها،  از چالشهای اصلی اجرای این برنامه ها میباشد که امید است با تلاش ما و حمایت همه جانبه مسئولین دانشگاه و وزارتخانه روز بروز کم رنگ تر شود. 

 

 

  • گروه خبری : اخبار معاونت,آرشيو اخبار معاونت
  • کد خبر : 46025
کلید واژه

نظرات

0 تعداد نظرات

نظر

متن استاتیک شماره 39 موجود نیست