به گزارش روابط عمومی معاونت آموزشی دانشگاه
بسته های تحول ونوآوری در آموزش علوم پزشکی که با هدف اعتلای نظام آموزش عالی سلامت تهیه شده است
پیچیدگی و حجم امور روزمره و جاری ، وقت زیادی از مجریان ، به ویژه مجریان بسته های تحول و نوآوری در نظام آموزش پزشکی و سلامت ، به خود اختصاص می دهد، که امری اجتناب

*پیچیدگی و حجم امور روزمره و جاری ، وقت زیادی از مجریان ، به ویژه مجریان بسته های تحول و نوآوری در نظام آموزش پزشکی و سلامت ، به خود اختصاص می دهد، که امری اجتناب نا پذیر و البته تاثیرگذار و منفی درانجام وظائف مربوط به اجرای بسته های مذکور است ومسئولین را درگیرامور جاری خواهدکرد، ازاین رو بسته های تحول ونوآوری در آموزش علوم پزشکی که با هدف اعتلای نظام آموزش عالی سلامت تهیه شده است وبانظر به سیاست ها و اهداف کلان ، اسناد بالا دستی نظیر نقشه علمی و نقشه نظام سلامت کشور وسایر اسناد،تدوین شده است، راهنمای مناسبی برای مجریان وسیاست گزاران دانشگاه و موجب نگاه ویژه آنان به برنامه ها ی اصلی و کلان مورد نظر خواهد بود .
*از نقاط ضعف در اجرای بسته ها ، اختیارات محدود دانشگاه است . برای مثال ، تعیین صلاحیت هاوجذب فراگیران در مقاطع تحصیلی مختلف که عموماً از طریق کنکور سراسری صورت می پذیرد ویا تصمیم گیری درباره ادامه تحصیل آنان در صورت افت تحصیلی و مشکلات آموزشی و محدودیت هایی که از حدود و اختیارات دانشگاه در کوریکولوم های آموزشی ناشی می شود . ازدیگر محدودیت ها ، موضوع نحوه آموزش مجازی است که در مقررات ابلاغی از سوی وزارت متبوع ، تلاش شده تا مجازی سازی با قواعدموجود و قبلی ( غیر مجازِی) سازگارشود که فلسفه مجازی سازی را تحت الشعاع قرار می دهد و دانشجو عملاً به لحاظ الزام به رعایت اکثرمقررات و نیز مدت زمان تحصیل معین ، امکان بهره مندی از ویژگی های آموزش مجازی را از دست خواهد داد . بنابر این ، در اجرای بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی ، دانشگاه ها عموماً نقش مشورتی وپیشنهادی به وزارت متبوع پیدا می کنند و نقش استقلالی آنها در تحقق بسته های مذکور کمرنگ خواهد شد .
*اخیراً اقداماتی از سوی وزارت متبوع برای افزایش اختیارات دانشگاه ها از جمله ، صدور مجوز بومی گزینی توسط دانشگاه ها، ابلاغ آیین نامه آموزش ترکیبی(BlendedLearning) ، اختیار تغییر کویکولوم های آموزشی ، صورت گرفته است ، ولی در کل محدودیت ها دراجرای بسته های تحول ونوآوری توسط دانشگاه ها، قابل مشاهده می باشد.
* دراجرای بسته های تحول و نوآوری ، مدیریت امورآموزشی دانشگاه ، طبیعتاً تابع سیاست های دانشگاه است .با این حال، 1- موضوع بومی گزینی در مجتمع آموزش عالی سلامت ورامین ،که این مدیریت در اجرای آنها همکاری و نقش داشته ، 2- موضوع آموزش مجازی وآموزش ترکیبی که در شورای آموزشی دانشگاه مطرح و ابلاغ شده 3- مبحث تفویض اختیارها از سوی شورای آموزشی دانشگاه به دانشکد ه ها ( شامل حدود 13مورد) در ارتباط با اجرای بسته ها و محورهای تحول ونوآوری در آموزش قرار می گیرد .
نظر