دانشکده ها افسران خط مقدم حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم هستند/کرونا ؛ چالشی برای بین المللی سازی آموزش
دکتر علیرضا زالی حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم را استراتژی دانشگاه برشمرد و دانشکده ها را افسران خط مقدم این تغییر و تحول نامید.
دکتر علیرضا زالی حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم را استراتژی دانشگاه برشمرد و دانشکده ها را افسران خط مقدم این تغییر و تحول نامید.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر علیرضا زالی رییس دانشگاه در دیدار با روسای دانشکده ها ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی گفت: گرچه با توجه به شیوع کرونا سال تحصیلی جدید را با شکل متفاوتی شروع کرده ایم اما امیدوارم همچون گذشته با تلاش دانشگاهیان شاهد اعتلا و ارتقای ملی و بین المللی دانشگاه در عرصه های مختلف آموزشی، پژوهشی، درمانی و بهداشتی باشیم.
وی با اشاره به مفاهیم و تفسیر آیات سوره انفطار قرائت شده در ابتدای نشست یادآور شد که قرآن و مفاهیم آن برابعاد مختلف زندگی فردی، اجتماعی، حرفه ای ما آثار وضعی و ارزنده ای دارد و به ویژه در دانشگاه های علوم پزشکی که محل تربیت و تذهیب دانشجویان پزشکی است باید به این موضوع بیشتر توجه شود.
دکتر زالی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن گرامیداشت یاد و خاطره دکتر حبیب الله پیروی استاد فقید و شهید مدافع سلامت به تلاش های ارزنده وی در حوزه های آموزشی و توسعه زیرساخت های آموزشی اشاره کرد.
وی در ادامه با اشاره به جایگاه ممتاز دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به تبین روند تشکیل و راه اندازی ساختار نوین کالج بین المللی دانشگاه پرداخت که به عنوان یک نهاد مستقل راه اندازی شد .
دکتر زالی توسعه خدمات بین المللی دانشگاه را هدف این کالج برشمرد و از روسای دانشکده ها خواست که در این مسیر مشارکت داشته باشند.
وی افزود: دانشکده ها بازوهای توانمند این کالج بین المللی هستند که در مسیر بین المللی سازی دانشگاه گام برمی دارند. تعامل دانشکده ها دراین مسیر نقش بسزایی دارد .
کرونا ؛ چالشی برای بین المللی سازی آموزش
دکتر زالی کرونا را چالشی برای بین المللی سازی آموزش برشمرد و تاکید کرد که باید از حداکثر ظرفیت مجازی سازی در این حوزه بهره مند شویم.
رییس دانشگاه با تاکید بر اهمیت جایگاه بین المللی دانشگاه گفت: دانشگاه عزم خود را برای کسب رتبه های برتر در رنکینگ های بین المللی جزم کرده است. این امر باید دغدغه شما روسای دانشکده ها باشد و البته گسترش زیرساختها و برنامه ها نیز در این راستا نیاز است.
دانشکده ها افسران خط مقدم حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم هستند
وی استراتژی دانشگاه را حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم برشمرد و دانشکده ها را افسران خط مقدم این تغییر و تحول نامید که در محیط و صف قرار دارند و ازآنان خواست استراتژی های خود را در این راستا تدوین و به دانشگاه اعلام کنند.
دکتر زالی با اشاره به کسب رتبه اول توسط دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در حوزه فناوری در میان دانشگاههای کشور بر ضرورت توسعه فعالیت در این حوزه تاکید کرد و تلاش و کوشش برای حفظ و ارتقای این رتبه را الزامی دانست.
جذب نیروهای نخبه هیئت علمی، برنامه ریزی برای بازمهندسی ظرفیت پذیرش فراگیران دانشگاه، بهره گیری از ظرفیت مراکز خصوصی برای مهارت آموزی فراگیران از دیگر تاکیدات ریاست دانشگاه در این نشست بود.
وی ضمن تقدیر از زحمات دکتر سلیمان احمدی رئیس دانشکده مجازی، مدیریت و آموزش پزشکی که روح جدیدی را در این دانشکده ایجاد کرده است؛ کسب رتبه سوم آموزش مجازی توسط دانشگاه را ستود که این دستاورد با سختکوشی، تعامل و ممارست تحقق یافته است و بر تثیبت آموزش مجازی و ضرورت برنامه ریزی برای ارزیابی های دقیق تر فراگیران تاکید کرد.
دکتر زالی با اشاره به لزوم تلفیق سامانه های متعدد و رفع مشکلات موجود گفت: همانطور که سامانه HIMدانشگاه امروز در کشور به عنوان یک برند محسوب می شود باید سعی کنیم سایر سامانه ها نیز به همین سمت حرکت کنند.
رییس دانشگاه در خاتمه سخنان خود اظهار امیدواری کرد که در سال تحصیلی جدید نیز شاهد ارتقای جایگاه و پیشرفت های روزافزون و اعتلای دانشگاه باشیم.
کسب جایگاه سوم کشوری در حوزه آموزش مجازی
در ابتدای این نشست دکتر محمدمهدی صدوقی معاون آموزشی دانشگاه گفت: پس از شروع پاندمی کرونا، آموزش ها متوقف نشد و بصورت مجازی و غیر حضوری ادامه یافت و با همکاری روسا و معاونان آموزشی دانشکده ها توانستیم در این زمینه جایگاه سوم کشوری را در حوزه آموزش مجازی در بین سایر دانشگاه ها کسب کنیم.
وی این توفیق را مرهون زحمات همکاران دانشکده ها برشمرد و تاکید کرد که زیرساختها و تعاملات در این زمینه بهبود یافته است. باید حداقل یک سوم آموزش های مجازی بصورت تعاملی انجام پذیرد و استاد و دانشجو بصورت آنلاین به سوال و جواب پرداخته و ارتباط داشته باشد.
دکتر صدوقی در سخنان خود گفت: واحدهای عملی و بالینی دانشجویان در ترم های اخر با تمهیدات و بصورت گروه های کوچک انجام می شود. البته شاید طولانی شدن دوران تحصیل اجتناب ناپذیر باشد و تاکید داریم که نباید به آموزش و یادگیری دانشجویان خدشه ای وارد شود.
معاون آموزشی دانشگاه ضمن تقدیر از تلاش های روسا و معاونان آموزشی دانشکده ها یادآورشد که ترم قبل شاهد جهش خوبی بودیم و امیدواریم در ترم جدید نیز با همکاری شما توفیقات خوبی داشته باشیم.
نخستین دوره فلوشیپ مجازی تحقیقات و فناوری در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی راه اندازی می شود
دکتر افشین زرقی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه نیز از راه اندازی نخستین دوره فلوشیپ مجازی تحقیقات و فناوری در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی خبر داد.
به گفته وی این دوره پودمانی ۹ ماهه دارای سه بخش اخلاق، پژوهش و فناوری است و دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی اولین دانشگاهی است که فلوشیپ مجازی می گیرد.
دکتر زرقی ضمن تقدیر از همکاری های دانشکده آموزش مجازی دانشگاه برای ضبط محتوای آموزشی دوره مذکور اعلام کرد که روسای دانشکده ها می توانند افراد واجد شرایط را برای این دوره معرفی کنند.
دکتر خداودست معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه نیز به بیان توضیحاتی درخصوص محدودیت منابع و اعتبارات حوزه آموزشی و تلاش های صورت گرفته برای جلب اعتبارات پرداخت .
دکتربابک شریف کاشانی معاون بین الملل نیز درخصوص دوره های مهارت افزایی، کوتاه مدت و مجازی برای دانشجویان خارجی ارایه کرد.
دکتر امام هادی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه نیز با توجه به تداوم شیوع کرونا رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی و حفاظتی را الزامی برشمرد و از روسای دانشکده ها خواست صرفا دانشجویان بالینی و آنهایی که نیاز به حضور فیزیکی دارند را برای اسکان خوابگاهی دارند معرفی کنند.
در ادامه جلسه دکتر رودگری رئیس کالج بین الملل دانشگاه ضمن بیان سخنانی از روسای دانشکده ها خواست گروه های آموزشی امکان سنجی پذیرش دانشجوی خارجی را انجام دهند و تاکید کرد با توجه به شیوع کرونا و محدودیت برگزاری دوره های حضوری گرایش به سمت برگزاری دوره های مهارتی و پی اچ دی مجازی باشد که حداقل فعالیت های عملی را داشته باشند.
وی تاکید کرد: دانشکده ها با رویکرد دیجیتالیزه کردن و به سمت مجازی رفتن، امکان سنجی از گروه های مختلف خود را برای جذب دانشجوی خارجی داشته باشند.
دوران پسا کرونا دوره تثبیت سازی آموزش مجازی است
در ادامه جلسه دکتر سلیمان احمدی رئیس دانشکده مجازی و مدیریت و آموزش پزشکی به ارایه گزارشی اجمالی از اقدامات صورت گرفته درحوزه آموزش مجازی در طی ماههای گذشته پرداخت.
وی کارنامه و عملکرد آموزش مجازی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در کشور را آبرومندانه برشمرد و با اشاره به کسب رتبه سوم در کشور در حوزه آموزش مجازی بین دانشگاههای مختلف گفت: در ترم گذشته در تمام ابعاد آموزش مجازی عملکرد خوبی داشتیم و این توفیق را مرهون زحمات اساتید و روسای دانشکده ها هستم.
دکتر احمدی با اشاره به گسترش آموزش مجازی در دوران کرونا به عنوان یک اضطرار تاکید کرد که دوران پسا کرونا را به عنوان یک دوره تثبیت سازی آموزش مجازی برویم.
دکتر احمدی اساتید را به عنوان کارگردانان صحنه آموزش مجازی ذکر کرد و توانمندسازی اساتید و دانشجویان، برنامه ریزی ، طراحی و پیاده سازی پلتفرم های آموزشی، راه اندازی فلوشیپ مدرس الکترونیک، راه اندازی نت ورک نوید در دانشگاه و دانشکده ها از دیگر موارد مطرح شده توسط وی بود.
در بخش دیگری از این نشست روسای دانشکده های مختلف ضمن بیان سخنانی به ارایه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند که استفاده از پتانسیل بخش خصوصی برای مهارت آموزشی فراگیران بصورت انفرادی، سنجش ابعاد مختلف آموزشی اجتماعی و کارآمدی آموزش مجازی فراگیران، تداوم حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم، حرکت به سمت تجاری سازی و بحث های فناورانه، ضرورت افزایش نسبت استاد و دانشجو، ضرورت افزایش پهنای باند دانشکده ها، بسترسازی مناسب آموزش الکترونیک، تقویت نرم افزاری و سخت افزاری، تاکید بر ارزیابی فراگیران برخی از این خواسته ها بود.
این نشست به مناسبت شروع سال تحصیلی جدید و با حضور دکتر زالی رئیس دانشگاه، دکتر محمدمهدی صدوقی معاون آموزشی، دکتر محمود خدادوست معاون توسعه مدیریت و منابع، دکتر افشین زرقی معاون تحقیقات و فناری، دکتر امام هادی معاون دانشجویی و فرهنگی، دکتر بابک شریف کاشانی معاون بین الملل، دکتر رودگری رئیس کالج بین المللی و روسای دانشکده های تابعه برگزار شد.
انتهای پیام/
کدخبرنگار: ۷۷۰۰ س.ع