×

اطلاعات "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1396/01/14 - 07:43
  • بازدید : 1470
  • تعداد بازدید : 72
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
به گزارش روابط عمومی ریاست دانشگاه

دکتر صدوقی:کسب مقام اول آموزشی بیانگر مرجعيت علمي دانشگاه در آموزش پزشكي است

در نخستین جشنواره تعالی که ۲۲ اسفند ماه سال ۹۵با هدف بررسی عملکرد پایان سال معاونت های دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و با موضوع پاسخگویی اجتماعی در همه بخش های دانشگاه در سالن همایشهای کتابخانه ملی برگزار شد، دکتر صدوقی

در نخستین جشنواره تعالی که ۲۲ اسفند ماه سال ۹۵با هدف بررسی عملکرد پایان سال معاونت های دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و با موضوع پاسخگویی اجتماعی در همه بخش های دانشگاه  در سالن همایشهای کتابخانه ملی برگزار شد، دکتر صدوقی معاون آموزشی دانشگاه گزارشی از روند عملکرد معاونت آموزشی دانشگاه را ارائه داد.

دکتر صدوقی در این مراسم چشم انداز معاونت آموزشي دانشگاه را اینگونه ترسیم کرد؛ معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در افق ۱۴۰۴، آموزشی را رهبری می کند كه بر اساس شاخص هاي ملي و منطقه اي برترين ارائه كننده خدمات آموزشي در كشور بوده و جزء برترين ها در منطقه و ارائه كننده راهكارهاي كارآمد آموزش در عرصه هاي علوم پزشكي در سطح ملی و بین المللی ‌باشد.

وی توسعه هدفمند کیفی و کمی آموزش، ارتقاء جایگاه ملی و بین المللی آموزشی دانشگاه مبتنی بر نقشه جامع علمی و نقشه سلامت کشور، گسترش فعالیت‌های آموزشی در سطح بین المللی و همچنین حفظ رتبه اول در رتبه بندي آموزشي دانشگاه‌ها را از جمله اهداف کلان معاونت آموزشی دانشگاه ذکر کرد.

معاون آموزشی دانشگاه در ادامه این گزارش به آينده نگاري و مرجعيت علمي در آموزش علوم پزشکی، توسعه راهبري، هدفمند و ماموريت گراي برنامه هاي آموزش عالي سلامت، ارتقاء نظام ارزیابی و آزمون‌ها، بين المللي سازي آموزش پزشكي، توسعه ی آموزش مجازي در علوم پزشكي، آمایش سرزمینی ، مأموریت گرایی، تمرکز زدایی و ارتقای توانمندی دانشگاهها، آموزش پاسخگو و عدالت محور، اعتلاي اخلاق حرفه اي، حركت به سمت دانشگاه‌هاي نسل سوم، توسعه و ارتقا زيرساخت هاي آموزش علوم پزشکی و اعتبار بخشي موسسات و بیمارستان های آموزشی و پايش بسته هاي تحولي بعنوان مهمترین دستاوردهای بسته هاي تحول و نوآوري در آموزش علوم پزشكي اشاره کرد.

ارائه توضیحاتی مبسوط در خصوص توسعه زيرساخت هاي آموزشي بخش دیگری از سخنان دکتر صدوقی را به خود اختصاص داد.

وی گفت:ارزیابی درونی و بیرونی گروههای آموزشی بالینی و پایه در سه محور ظرفیت پذیرش دانشجو، وضعیت هیات علمی وتجهیزات و زیر ساخت ها صورت پذیرفنه است و بر همین اساس  با راه انداز ي كميته پشتيبان تخصيص بودجه به گروه‌ها و مراكز تابعه، برآورد وضعیت موجود و نیاز تجهیزات آموزشی گروههای آموزشی،برنامه سال ۹۶: تدوين  استانداردها و خط مشي ارتقا  زيرساخت‌هاي آموزشی انجام شده است.

آموزش پاسخگو و عدالت محور ضمن ايجاد ساختار نظام مند آموزش دانشگاه بوسیله تمركز شوراي آموزشي و تحصيلات تكميلي بر سياست گذاري‌هاي كلان آموزشي، تفكيك شوراي آموزشي وشوراي  تحصيلات تكميلي دانشگاه، برگزاري جلسات زير كميته هاي شوراي آموزشي و تحصيلات تكميلي به شكل آنلاين، بازديد از دانشكده‌ها به منظور رسيدگي به امور آموزشي و رفاهي به‌اتفاق معاونت دانشجويي و  برگزاری جلسات شوراي دانشگاه بخش دیگری از این گزاش را به خود اختصاص داد.

بنا به گفته دکتر صدوقی مديريت ظرفيت‌هاي پذيرش دانشجو بر اساس اسناد بالادستي و مبتني بر نيازهاي جامعه با تكيه بر حفظ كيفيت آموزش بخش مهمی از پروژه آموزش پاسخگو و عدالت محور را در برمی گیرد.

وی همچنین گفت: بازكردن فيلدهاي آموزشي جديد نظیر؛ مراكز آموزشي درماني براي دانشجويان مقاطع علوم پايه، حضور موثر دانشجويان مهندسي پزشكي در بيمارستان‌ها (برنامه ۹۶)، همكاري با معاونت بهداشتي در استفاده از مراكز بهداشتي براي دانشجويان مقاطع مختلف علوم پايه از جمله دانشجويان دانشكده بهداشت از فعالیت معاونت آموزشی در راستای اجرای برنامه آموزش پاسخگو و عدالت محور در سال آتی خواهد بود.

دکتر صدوقی در ادامه از تدوين دستورالعمل به منظور يكسان سازي اختصاص راهنمايي پايان نامه توسط اساتيد (برنامه ۹۶)، پايش پايان‌نامه‌، پايش پيشرفت تحصيلي دانشجويان و رفع مشكلات به شكل Proactive، پايش نمرات ثبت نشده، پايش سنوات تحصيلي، دكتري پژوهش محور، ساماندهي پذيرش، پزشك پژوهش‌گرو... خبر داد.

بكارگيري فناوري اطلاعات در راستاي تسهيل عمليات، صدور الكترونيكي دانشنامه و گواهينامه، امكان ارسال مدارك به شكل آنلاين، راه اندازي سامانه پشتيباني آنلاين برنامه سما، استقرار سامانه ارزشيابي اساتيد، ثبت نام اينترنتي پذيرفته شدگان آزمون هاي سراسري كارشناسي ارشد، دكتري تخصصي، پذيرش دستيار تخصصي و فوق تخصصي، سامانه يكپارچه اطلاعات و مستندات معاونت آموزش و ايجاد سامانه داشبورد مديريتي معاونت آموزشي از دیگر فعالیتهایی بود که معاون اموزشی دانشگاه به آن اشاره کرد.

وی در ادامه توانمندسازي كارشناسان دانشگاه و دانشكده‌ها را توام با اقداماتی همچون دوره آشنايي با مقررات آموزشي كارداني و كارشناسي، دوره آشنايي با مقررات آموزشي كارشناسي ارشد، دوره آشنايي با مقررات آموزشي  دكتري تخصصي وآموزش آيين نگارش ذکر کرد.

دکتر صدوقی اقدامات معاونت مذکور را در راستای اجرای بسته آمايشي سرزميني را؛ حضور فعال در دبيرخانه‌  كلان منطقه،توسعه رشته هاي مورد نياز جامعه و ميان رشته‌اي بر اساس اسناد بالادستي، تصويب ۱۰ رشته در سال ۱۳۹۵ ، پيگيري راه‌اندازي رشته‌هاي مصوب شده و بين رشته‌اي در سال ۱۳۹۶، گسترش محيطي آموزش عالي و راه اندازي مجتمع آموزش عالي سلامت ورامين،جذب اعضاي هيات علمي مورد نياز گروه‌هاي آموزشي متناسب با نيازهاي دانشگاه، افزايش ميزان مشاركت اعضاي هيات علمي دانشگاه در تركيب اعضاي بورد وزارت بهداشت  و پذيرش دانشجو بر اساس بومي گزيني دانست.

دکتر صدوقی با اشاره به آينده نگاري و مرجعيت علمي در آموزش پزشكيشناسايي حيطه هاي سرآمدي در دانشگاه برمواردی نظیر؛تشكيل كارگروه مرجعيت با مشاركت معاونت تحقيقات و فناوري، شناسایی گروههای آموزشی مرجع،  جذب دانشجوی خارجی در مقاطع مختلف،  تالیف کتب مرجع، تبادل دانشجو و استاد با مراكز معتبر علمي بين المللي، بخش های آموزشی، درمانی مرجع از نظر تعداد و تنوع بیماران مورد استناد انجمن ها و مراکز علمی بین المللی، طراحي فرآيند شناسايي اساتيد و گروه‌هاي آموزشي برتر ، مشخص شدن حوزه هاي تخصصي هر يك از اساتيد، شناسايي سرآمدي تحقيقاتي در گروه‌هاي آموزشي، هدايت آموزش مداوم به سوي حمايت حوزه هاي سرآمدي دانشگاه، حمايت از قطب‌هاي علمي آموزشي دانشگاه در خصوص مرجعيت تاکید کرد.

وی آينده نگاري و مرجعيت علمي در آموزش پزشكي را در نتایج هشتمین المپياد علمي پزشکی دانشگاه با کسب  ۸ مدال طلا، ۵ مدال مدال نقره، ۳ مدال برنز و در نهایت کسب مقام اول ذکر کرد.

معاونت آموزشی توسعه راهبردي، هدفمند و ماموريت گراي برنامه‌هاي آموزشي را از دیگر اقدامات معاونت مذکور دانست وتدوين برنامه پنج ساله گروه‌هاي آموزشي در دانشكده پزشكي، حمايت از اعضاي هيات علمي جهت شركت در دوره هاي كارشناسي ارشد آموزش پزشكي در دانشگاه مجازي كشوروايجاد دوره هاي كارشناسي ارشد آموزش پزشكي جهت اعضاي هيات علمي در دانشگاه را برای دستیابی به این مهم ضروری عنوان کرد.

وی با ذکر اهمیت تبدیل شدن دانشگاه به دانشگاه نسل سوم خاطرنشان کرد: معاونت آموزشی دانشگاه برای دستیابی به این مهم اقداماتی نظیر؛تشکیل کارگروه دانشگاه های نسل سوم با همکاری معاونت تحقیقات و فناوری، طراحي برنامه هاي آموزشي توليد محور مبتني بر نيازهاي كشور،بررسی امکان گنجاندن سرفصلهای کارآفرینی در دروس دستیاران و دانشجویان مقاطع مختلف، گنجاندن يك درس دو واحدي در حوزه فناوري در برخي دانشكده ها، راه اندازي دانشكده فناوري‌هاي نوين، استخراج عناوين پروژه هاي پژوهشي، R&Dمشترك ميان دانشگاه و بخش صنعت و ارائه راهكارهاي مالي مورد نياز و تدوين دستورالعمل تعيين بودجه براي پايان نامه های منجر به تولید محصول را انجام داده است.

ارتقاء اخلاق حرفه اي، مجازي سازي آموزش پزشكي – زيرساخت، توسعه آموزش مجازی در علوم  پزشکی، اعتباربخشي موسسات آموزشي، ارتقاي نظام ارزیابی و آزمونهاي علوم پزشكي، بين المللي سازي آموزش علوم پزشکی، جشنواره آموزشي دانشگاه و برنامه عملياتي معاونت آموزشي سال ۱۳۹۶ مواردی بود که دکتر صدوقی به آنها پرداخت و در خصوص آنها توضیحاتی را ارائه داد.

 

  • گروه خبری : اخبار معاونت,آرشيو اخبار معاونت
  • کد خبر : 44371
کلید واژه

نظرات

0 تعداد نظرات

نظر

متن استاتیک شماره 39 موجود نیست