نخستین نشست ماهانه مدیران گروههای بالینی دانشگاه با عنوان راهبری آکادمیک گروههای بالینی دانشگاه برگزار شد.
دکتر ضیائی: پزشکی عمومی مهمترین محصول بخش آموزش دانشگاه است
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، نخستین نشست ماهانه مدیران گروههای بالینی دانشگاه با عنوان راهبری آکادمیک گروههای بالینی دانشگاه سهشنبه دوم بهمنماه در دانشکده مدیریت و آموزش پزشکی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، نخستین نشست ماهانه مدیران گروههای بالینی دانشگاه با عنوان راهبری آکادمیک گروههای بالینی دانشگاه سهشنبه دوم بهمنماه در دانشکده مدیریت و آموزش پزشکی برگزار شد.
هدف ما دستیابی به جایگاه اول در آزمون بورد سال آتی است
در ابتدای این کارگاه توانافزایی دکتر سیدامیرمحسن ضیائی معاون آموزشی دانشگاه ضمن تبیین اهداف این گردهمایی اظهار داشت: مدیریت و رهبری مفاهیمی پیچیده، علمی و نیازمند تجربه هستند که باید با قراردادها، کاربردها و نتایج آن آشنا شده و مرتب روزآمد شویم. در این جلسات سعی میکنیم دانش مدیریتی شمارا افزایش داده و اطلاعات روز و نکات کلیدی را انتقال دهیم تا بهتر بتوانید تصمیمگیری کنید.
هدف ما دستیابی به جایگاه اول در آزمون بورد سال آتی است
دکتر ضیائی از مدیران گروهها خواست آموزش را با گفتمان همراه کرده و در گروه خود در مورد بهبود فرآیندهای آموزشی بحث کنند و افزود: هدف ما دستیابی به جایگاه اول در آزمونهای بورد سال آتی است واین مهم با همت و تلاش شما میسر خواهد شد. با کمک شما عزیزان میتوانیم در این مسیر توفیق یابیم. به اعتقاد ما پتانسیل دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از تمامی دانشگاههای کشور بیشتر است و با برخورداری از اساتید و تیمی خوب و زبده میتوانیم در این مسیر تلاش کرده وانشاءا... شاهد این باشیم که دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دانشگاه اول منطقه باشد.
معاون آموزشی دانشگاه در ادامه خاطرنشان کرد: در ارتباط با مسائل مهم دانشگاه باید اظهارنظر کنیم و کار را جدی بگیریم و راهحل ارائه دهیم. با مشکلات پیش رو بیشتر آشنا شویم تا بتوانیم بهتر و مؤثرتر عمل کنیم و برای هر شرایطی سناریوی متناسب داشته باشیم و غافلگیر نشویم.
توجه به بهرهوری بهعنوان یک اصل مهم در برنامهریزیها
دکتر ضیائی با اشاره به اختیارات و مسئولیتها خطاب به مدیران گروههای بالینی توصیه کرد: فاصلهای که با شرایط آرمانی داریم باید معین شود و در این خصوص برنامهریزی عملیاتی و پروژهای انجام گیرد. با مفهوم برنامه بیشتر آشنا شویم و بهرهوری را در برنامههای امروز و فردای خود بهعنوان یک اصل مهم در نظر بگیریم. باسیاستهای راهبردی دانشگاه آشنا شده و در همان جهت حرکت کنیم .
آموزش را باید به جریانی نظاممند تبدیل کنیم
وی این نشستها را فرصتی برای آشنایی بیشتر با مفاهیم مدیریتی، بهرهوری، اقتصاد آموزش و طبابت مبتنی بر نظام سلامت عنوان کرد و افزود: باید شاخصها را دوباره بازنویسی و اجرا کنیم. آموزش باید مسئله اصلی دانشگاه باشد و آن را به کار فردی و جریانی و نظاممند تبدیل کنیم و این امر را باید از امروز شروع کنیم.
دکتر ضیائی مدیران گروههای بالینی را بازوی معاونت آموزشی برشمرد و از آنان خواست که بهصورت مستقیم بر فعالیت بخشها و اعضای گروه خود نظارت داشته باشند و فعالیتها را ارزیابی کنند. همچنین بر لزوم افزایش همبستگی و پیوستگی در گروهها، ایجاد گایدلاین و تربیت فراگیران برای استفاده از آنها با توجه به مسائل اقتصادی و بیمه بیمار تأکید کرد.
پزشکی عمومی مهمترین محصول بخش آموزش دانشگاه است
معاون آموزشی دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مسائل موجود در آموزش پزشکی عمومی گفت: پزشکی عمومی مهمترین محصول بخش آموزش دانشگاه ماست که از شما میخواهم برای ارتقای آن راهکار ارائه دهید.
دکتر ضیائی با اشاره به این موضوع که در گروههای بالینی رسیدگی به بیماران در اولویت است و بسیار اهمیت دارد ، افزود: برای تکتک فراگیران خود باید برنامه و پوشه اختصاصی داشته باشید و بازخورد مثبت یا منفی کار و فعالیتشان را به آنها ارائه دهید و این مستلزم وقت گذاشتن است.
معاون آموزشی دانشگاه با تأکید برجذب افراد عاشق معلمی بهعنوان عضو هیئتعلمی دانشگاه اظهار داشتند: در این مقوله آموزش باید ارزش اصلی باشد. در همه ارزیابیها نیز شاخص آموزش تعیینکننده باشد و تا فردی این مأموریت و مسئولیت خود را باکیفیت و کمیت مناسب به انجام نرساند سایر فعالیتهایش ارزشگذاری نشود.
دکتر ضیائی در خاتمه سخنان خود خاطرنشان کرد که نشست بعدی در اسفندماه با عنوان ایجاد صلاحیتهای بالینی در بخشهای آموزشی برگزار خواهد شد.
در ادامه این کارگاه توانافزایی یکروزه دکتر فریدون عزیزی و دکتر علمداری در خصوص تیم سازی، دکتر یزدانی و دکتر علی بابایی در خصوص رهبر و مدیریت به بیان مطالب ارزندهای پرداختند. سپس استانداردهای اداره گروه توسط دکتر رجایی تبیین شد و دکتر فرهادی نسب نیز قوانین و آئیننامهها در ارتباط با اختیارات و مسئولیتهای مدیران گروه را بیان کرد. در انتها نیز دکتر دباغ به ارائه تجربه موفق منتوری برای دستیاران گروه بیهوشی دانشگاه پرداخت.