×

اطلاعات "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1398/04/30 - 09:40
  • بازدید : 637
  • تعداد بازدید : 34
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

طراحی سازکار آموزشی "کانال انتقال نظام مند تجربیات بحرانی" در همکاری با پزشکی قانونی و سازمان نظام پزشکی

به گزارش روابط عمومی معاونت آموزشی دانشگاه در راستای رویکرد سیستماتیک حوزه معاونت آموزشی دانشگاه و برنامه های ارتقای کیفیت آموزشی، سازکار آموزشی "کانال انتقال نظام مند تجربیات بحرانی" (CREST) که عبارت از بکارگیری تجربیات بالینی که منجر به عارضه و یا مرگ و میر شده در تصحیح کوریکولوم های آموزشی و آموزش مهارتها و نحوه ارزیابی آنها در نظام آموزش بالینی دانشگاه است توسط حوزه معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با همکاری سازمان پزشکی قانونی کشور و سازمان نظام پزشکی که برای اولین بار در کشور مطرح می گردد در دست طراحی است.

برای اولین بار در کشور سازوکار آموزشی "کانال انتقال نظام مند تجربیات بحرانی" (CREST) توسط معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با همکاری سازمان پزشکی قانونی کشور و سازمان نظام پزشکی کشور در حال طراحی است.


به گزارش روابط عمومی معاونت آموزشی دانشگاه دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، کانال انتقال نظام مند تجربیات بحرانیCritical Experiences Transfering Channel، در راستای رویکرد سیستماتیک حوزه معاونت آموزشی دانشگاه و برنامه های ارتقای کیفیت آموزشی برای اولین بار در کشور طراحی می شود. با استفاده از این سازوکار می توان از تجربیات بالینی در موارد منجر به عارضه و یا مرگ و میر بیمار بهره گرفت و این تجربیات بحرانی در تصحیح کوریکولوم های آموزشی، آموزش مهارتها و نحوه ارزیابی آنها در نظام آموزش بالینی دانشگاه مورد استفاده قرار می گیرد.  

 

براساس این گزارش نشستی با حضور دکترضیائی معاون آموزشی دانشگاه، دکتر مسجدی آرانی رییس سازمان پزشکی قانونی کشور، دکتر سلیمی معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی کشور، دکتر طبیبی رییس دانشکده پزشکی و  دکتر وحیدشاهی مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه در اتاق شورای معاونت آموزشی دانشگاه برگزار شد .

 

دکتر ضیایی معاون آموزشی دانشگاه در این نشست با اشاره به جهت گیری نوین دانشگاه در خصوص استقرار رویکرد مدرن آموزش بالینی در قالب «برنامه جامع آموزش بالینی با محوریت بیمار (PACE)» بر اهمیت توجه سیستماتیک به «همگرایی آموزش بالینی مدرن» با «مراقبت مطلوب» از بیمار تاکید کرد.

 

وی ضمن بیان توضیحاتی در مورد مراحل برنامه PACEخاطرنشان کرد: در فاز اول مفاهیم نوین آموزش بالینی مدرن برای اطلاع مدیران و اعضای گروه های بالینی ، روسا و مسوولان بیمارستانهای آموزشی و همکاران حوزه آموزش تشریح شد.

 

دکتر ضیائی افزود: در فاز دوم ۱۵ شاخص مربوط به فرآیندهای آموزشی بیمارستان انتخاب شدند که نیاز به بیشترین مداخله برای بهینه کردن مراقبت از بیمار را داشتند و مورد پایش قرار گرفتند و تحلیل سیستماتیک آنها نیز به مراکز پرشکی، آموزشی و درمانی ارایه شد.

 

معاون آموزشی دانشگاه در بخش دیگر سخنان خود خاطرنشان کرد: در فاز بعدی برنامه نیز پیامدهای مراقبت از بیمار، رضایت بیمار و رضایت فراگیران مورد بررسی قرار خواهد گرفت.  

 

در ادامه نشست مذکور دکتر وحیدشاهی مدیر امور تحصیلات تکمیلی دانشگاه به تبیین مبانی تئوریک برنامه PACEبه ویژه آموزش بالینی مبتنی بر صلاحیت، صلاحیت های محوری آموزش دستیاری به عنوان زیر بنای برنامه PACEو شواهد مربوط به سیستم های آموزشی معتبر در دنیا پرداخت و با اشاره به اهمیت توجه به پیامدهای سلامت بیمار، رضایت بیمار و رضایت فراگیران از دیدگاه نظام آموزشی، در مورد "کانال انتقال نظام مند تجربیات بحرانی" (CREST) توضیحاتی ارایه کرد.

 

دکتر وحید شاهی در ادامه خاطرنشان کرد: بر اساس این طرح، محتوای آموزشی موارد(Caseهای) مطرح شده در پزشکی قانونی و یا نظام پزشکی به عنوان تجربیات بحرانی (Critical Experiences)  پس از تحلیل سیستماتیک، مرور شواهد و تبدیل شدن به یک محتوای استاندارد در برنامه درسی الزامی( Didactic) دستیاران رشته های تخصصی و فوق تخصصی مربوطه گنجانده و اجرا خواهد شد و به این ترتیب یک چرخه انتقال تجربیات به داخل برنامه درسی(کوریکولوم) تشکیل می شود.

 

در ادامه جلسه مذکور دکتر مسجدی آرانی رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور ضمن  استقبال از طرح ایجاد کانال انتقال سیستماتیک تجربیات بحرانی، آن را از جمله اقدامات مهم پیشگیرانه در زمینه کاهش پرونده های پزشکی قانونی برشمرد و آمادگی سازمان پزشکی قانونی کشور برای همکاری در این زمینه و طراحی برنامه های مشترک را اعلام کرد.

 

دکتر سلیمی معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی کشور نیز در این نشست با تاکید بر ضرورت وجود سازوکاری برای استفاده آموزشی از مجموعه پرونده های شکایت نظام پزشکی، با اشاره به راه اندازی دفتر ارتباط با دستیاران در سازمان نظام پزشکی کشور استفاده از نظرات دستیاران را در این زمینه مفید برشمرد.

 

دکتر طبیبی رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه نیز در این نشست ضمن تاکید بر ضرورت و اهمیت موضوع، برخورداری از مهارت های ارتباطی و رفتار حرفه ای علاوه بر مهارت های مراقبت از بیمار را در کاهش نارضایتی بیماران و شکایات موثر عنوان کرد.

  • گروه خبری : اخبار معاونت,آرشيو اخبار معاونت
  • کد خبر : 80409
کلید واژه
متن استاتیک شماره 39 موجود نیست